
Etter Paris-debuten: Slik ser kreativ direktør Ditte Reffstrup fremtidens Ganni-kvinne
Tirsdag kveld gjorde Ganni sin debut under moteuken i Paris. Vi tok en prat med kreativ direktør Ditte Reffstrup om brandets franske sceneskifte, den kontrastfylte SS25-kolleksjonen og hvordan veien ser ut videre for det danske suksessmerket.
AvDanske Ganni annonserte i slutten av august at brandet etter 10 års tilstedeværelse under Copenhagen Fashion Week ønsket å utvide horisonten og ta steget ut på den internasjonale motescenen, nærmere sagt moteuken i Paris. Som en av skandinavias største og mest suksessfulle motemerker er det ikke overraskende at Ganni har ambisjoner som tilsier en tilstedeværelse på en større og enda mer global plattform. Brandet er i godt selskap med flere skandinaviske merker som Tôteme, Cecilie Bahnsen og Holzweiler som alle har avansert til moteukene i henholdsvis New York, Paris og London de seneste sesongene.
Skandinavisk mote er blant annet kjent for sin originalitet, innovasjon og bærekraft, noe som også har vært kjerneverdier for Ganni - som i tillegg fokuserer på at mote skal være lekent, gøy og uten spilleregler. Vi tok en prat med Gannis kreative direktør Ditte Reffstrup om debuten i Paris, hvilke plagg fra kolleksjonen hun tror treffer en nerve hos Ganni-fans og hvilke trender og tendenser hun tror blir definerende for 2025.
Gratulerer med debuten på Paris Fashion Week! Hvordan har det vært å forlate Copenhagen Fashion Week etter så mange år og planlegge en visning i en ny og helt annerledes by som Paris?
"Takk! Det har vært en utrolig spennende opplevelse å tre inn på en global scene som Paris etter så mange år i København. Paris er en by med en helt annen energi og historie, og det har virkelig utfordret oss på en god måte. Vi ønsket å markere denne nye æraen for Ganni ved å ta et skritt bort fra det velkjente og inn i noe større og mer internasjonalt."
Hva kan du fortelle oss om den nye kolleksjonen, og hvor har dere hentet inspirasjon fra?
"The Craft-kolleksjonen vår er en hyllest til materialenes magi. Vi har jobbet intensivt med Fabrics of the Future-initiativet vårt, der vi har eksperimentert med innovative biomaterialer og bærekraftige materialer. Inspirasjonen kommer fra en følelse av moderne alkymi - hvordan teknologi og håndverk smelter sammen for å skape noe nytt. Kolleksjonen leker med kontraster som maskulint og feminint, anvendelig og romantisk. Vi ser for oss den fremtidige Ganni-kvinnen som en som er både sterk og mystisk, og The Craft gjenspeiler dette."