© Ganni SS25

Etter Paris-debuten: Slik ser kreativ direktør Ditte Reffstrup fremtidens Ganni-kvinne

Tirsdag kveld gjorde Ganni sin debut under moteuken i Paris. Vi tok en prat med kreativ direktør Ditte Reffstrup om brandets franske sceneskifte, den kontrastfylte SS25-kolleksjonen og hvordan veien ser ut videre for det danske suksessmerket.

Danske Ganni annonserte i slutten av august at brandet etter 10 års tilstedeværelse under Copenhagen Fashion Week ønsket å utvide horisonten og ta steget ut på den internasjonale motescenen, nærmere sagt moteuken i Paris. Som en av skandinavias største og mest suksessfulle motemerker er det ikke overraskende at Ganni har ambisjoner som tilsier en tilstedeværelse på en større og enda mer global plattform. Brandet er i godt selskap med flere skandinaviske merker som Tôteme, Cecilie Bahnsen og Holzweiler som alle har avansert til moteukene i henholdsvis New York, Paris og London de seneste sesongene.

Skandinavisk mote er blant annet kjent for sin originalitet, innovasjon og bærekraft, noe som også har vært kjerneverdier for Ganni - som i tillegg fokuserer på at mote skal være lekent, gøy og uten spilleregler. Vi tok en prat med Gannis kreative direktør Ditte Reffstrup om debuten i Paris, hvilke plagg fra kolleksjonen hun tror treffer en nerve hos Ganni-fans og hvilke trender og tendenser hun tror blir definerende for 2025.

Gratulerer med debuten på Paris Fashion Week! Hvordan har det vært å forlate Copenhagen Fashion Week etter så mange år og planlegge en visning i en ny og helt annerledes by som Paris?
"Takk! Det har vært en utrolig spennende opplevelse å tre inn på en global scene som Paris etter så mange år i København. Paris er en by med en helt annen energi og historie, og det har virkelig utfordret oss på en god måte. Vi ønsket å markere denne nye æraen for Ganni ved å ta et skritt bort fra det velkjente og inn i noe større og mer internasjonalt."

Hva kan du fortelle oss om den nye kolleksjonen, og hvor har dere hentet inspirasjon fra?
"The Craft-kolleksjonen vår er en hyllest til materialenes magi. Vi har jobbet intensivt med Fabrics of the Future-initiativet vårt, der vi har eksperimentert med innovative biomaterialer og bærekraftige materialer. Inspirasjonen kommer fra en følelse av moderne alkymi - hvordan teknologi og håndverk smelter sammen for å skape noe nytt. Kolleksjonen leker med kontraster som maskulint og feminint, anvendelig og romantisk. Vi ser for oss den fremtidige Ganni-kvinnen som en som er både sterk og mystisk, og The Craft gjenspeiler dette."

Hvilke plagg fra kolleksjonen er dine personlige favoritter?
"Det er så mange flotte plagg, men noen av mine favoritter er trenchcoatene med bikerspenner, designene med vaffelsøm og jeansene med korsettdetaljer. Jeg elsker også tilbehøret denne sesongen, spesielt de flettede stroppene på Bou-veskene og de detaljerte boksestøvlene."

Er det noen design fra SS25-kolleksjonen som du tror vil bli spesielt godt mottatt av Ganni-fansen?
"Jeg tror at vårt publikum vil elske de mer eksperimentelle silhuettene, som kjolene med ballongskjørt og puffball. Vi er også sikre på at vårt fokus på ansvarlige materialer, som de nye joggeskoene laget av Simplifyber™, vil bli godt mottatt. Kundebasen vår er svært opptatt av bærekraft, og dette er noe vi har lagt vekt på i denne kolleksjonen."

Hvordan tror du motebransjen vil forandre seg i fremtiden, spesielt når det gjelder bærekraft og mangfold? Og hvilke ambisjoner har Ganni som merkevare på disse områdene?
"Jeg tror vi kommer til å se et stadig økende fokus på både ansvarlighet og mangfold. For oss handler bærekraft ikke bare om materialene, men også om hele verdikjeden og måten vi produserer på. Vi ønsker å ligge i forkant når det gjelder bærekraftig innovasjon, samtidig som vi opprettholder den kreativiteten og lekenheten som varemerket vårt er kjent for. Mangfold er også viktig for oss - vi streber alltid etter å skape en inkluderende plattform der alle kan føle seg sett og hørt."

Hva tror du blir de største tendensene i 2025?
"Jeg tror vi kommer til å se en enda større blanding av det anvendelige og det romantiske, der kontraster virkelig vil definere moten. Lag-på-lag og eksperimentelle silhuetter vil fortsatt være i fokus, og vi vil sannsynligvis se flere merker som jobber med innovative og bærekraftige materialer. Fargepalettene vil også utvikle seg, og jordnære og naturlige toner som algegrønn og sjokoladebrun vil bli fremtredende."

Hva er ditt beste råd for å skape en mer personlig stil?
"Mitt beste råd er å våge å eksperimentere og kombinere elementer som kanskje ikke umiddelbart passer sammen. Personlig stil handler om å finne glede i å uttrykke seg gjennom klær, og det er greit å leke med kontraster og forskjellige stiler. Det viktigste er å være tro mot seg selv og ha det gøy med mote!"