Modeller: Martine Chioko Johansen, Gunnhild Chioko Johansen.

Tvillingsøstrene Martine Chioko Johansen og Gunnhild Chioko Johansen.

© Thomas Qvale

Nangi er det nye smykkemerket du skal kjenne

Nangi designer smykker med vakre, fargerike edelstener fra Sri Lanka!

4. mars 2018 av Marielle Osnes

Med nydelig edelstener fra Sri Lanka, har kjæresteparet Jenny Gørvell-Dahll og Danuka Hewage utviklet smykkekolleksjonen med et skandinavisk design.

– I starten solgte vi kun til nære venner, men interessen spredte seg og etterspørselen økte. Vi er utrolig glade for at flere og flere får øynene opp for Nangi, og at folk ønsker å gå med smykkene våre.

© Thomas Qvale

Hvor henter dere inspirasjon?

– Tanken bak Nangis design er å krydre den enkle, nøytrale skandinaviske stilen med fargerike smykker inspirert av den fjerne Østen, og det er utvilsomt Sri Lanka vi henter mest inspirasjon fra. Det er et fantastisk land, fullt av spennende kontraster. 

Smykkene skal kunne brukes både til hverdags og fest. Den enkle stilen gjør at de lett lar seg kombinere med smykker du har fra før av. 

Navnet Nangi›, hvordan kom dere opp med det og hva er tanken bak?

– Nangi betyr ”lillesøster” i Sri Lanka, og er en kjærlig måte å omtale en jente som er yngre enn deg selv på. Vi er opptatte av å hjelpe våre "nangis", og gir derfor 5 prosent av overskuddet til driften av et barnehjem på Sri Lanka for foreldreløse jenter mellom 5-18 år. Det motiverer oss å kunne gi noe tilbake til samfunnet, og samtidig kunne dyrke vår lidenskap.

© Thomas Qvale

Kvalitet er noe Nangi prioriterer høyt. Derfor opererer de kun innenfor såkalt «fine jewelry», som betyr at de bruker ekte edelstener og edle metaller i 14-karat gull og Sterling Silver. 

– God kvalitet er veldig viktig for oss. Visjonen er å lage bærekraftige smykker. Smykkene skal tåle å kunne brukes hver eneste dag, og gå i arv i generasjoner. Vi tror det er riktig vei å gå i den miljøbevisste tiden vi lever i.

Har du sett? Derfor bør du smøre yoghurt på huden!

I signaturkolleksjonen er alle smykkene oppkalt etter steder på Sri Lanka eller noe som minner dem om øya. En av ringene har fått navnet "Adams Peak", som er navnet på øyas mest kjente fjell. 

Hvem er den typiske Nangi-kunden?

– Den typiske kunden er en stilsikker, kvalitetsbevisst jente som ønsker å bytte ut «ungdomskolleksjonen» med tidløse smykker i rene metaller og ekte edelstener som vil vare livet ut.

Hvor er Nangi om fem år?

– Vi har mange idéer på tegnebrettet, og ønsker å fortsette å bygge videre på edelsten-universet, og vise nordmenn at det ikke bare er hvitt gull og diamanter som gjelder. Det langsiktige målet er selvsagt å se Nangi-smykker på kule damer over hele verden.

Smykkene kan kjøpes på her!

© Thomas Qvale

Kanskje du også er interessert i...