De har revolusjonert shoppingopplevelsen vår ved å legge den online. Nå er de også i ferd med å endre lesemønsteret vårt når det kommer til motemagasiner. Vi må ikke lenger til Narvesen for å finne bladene, nå finner vi dem akkurat der vi handler - på nettbutikkenes hjemmeside.
Per i dag tjener smarte nettbutikker penger både på handlende kunder og på annonsører i sine tilhørende nettmagasiner. Veletablerte redaktører har for lengst begynt å flykte fra print til nett og har tatt med seg sin ekspertise og trofaste lesergruppe til den digitale verden. Vi lever i en tid med et tydelig skift i markedet og følger spent med i utviklingen, der nettbutikkene både dikterer sesongens trender og selger oss dem der og da.
Under gir vi deg våre favoritter når det kommer til magasinpubliserende nettbutikker. Og dette er bare starten!
De er rå på guider, moteserier og eksklusive intervjuer. Og akkurat som vi elsker Net-a-porter.com for deres utrolige utvalg av internasjonale designere, har vi for lengst blitt ihugga lesere av deres online-magasin "The Edit". Kanskje ikke så overraskende, når sjefredaktøren er en av moteverdens mektigste kvinner, Lucy Yeomans. I løpet av sine 12 år i Harper's Bazaar løftet hun tittelen fra å være en sosietetshåndbok til en av verdens mektigste motebibler. I februar i år tok hun over stillingen som sjefredaktør i "The Edit" og med dette fulgte store endringer. Ikke bare styrket hun de ukentlige utgavene, men magasinet kommer nå også ut i glossy 300-siders papirutgaver 4-6 ganger i året. Alt er publisert, på trykk og online, på engelsk, fransk, tysk og mandarin.
Kanskje ligger det noe i utsagnet til kvinnen bak Net-a-porter, Natalie Massenet, at deres nettportal er fremtidens motemagasin?
Det er sært. Über-trendy. Og sexy. Ikke minst er det intellegent og publisert av selveste Stevie Dance - stylist og motekonsulent, samt ex-moteredaktør i et av våre favorittblader fra Down Under, Russh magazine.
Shop-Ghost fungerer som en kuratert pop-up-butikk, der det kun linkes til eksterne nettbutikker. Men det betyr ikke så mye for oss. Utvalget er fantastisk og måten butikken er kombinert med et nettmagasin på gjør den inspirerende og nytenkende. Her finner du trendguider, intervjuer, nyheter fra moteverden og reisereportasjer om hverandre - og en livsstil vi gjerne takker ja til.
Uttrykket til Asos er yngre og mer lekent enn de to foregående nettmagasinene. Utvalget av ulike merker og stiler er derimot minst like stort. Her står eget design side om side med flere titalls forskjellige merker butikken fører, metodisk organisert etter trender og farger. Er du ute etter sommerens badedrakt eller shorts, intervjuer med it-girls og musikere eller tips til hvordan du styler sesongens dyremønster er Asos-magasinet noe for deg. Det føles ungt, hipt og som en refleksjon av hva butikken selv har å by på.