
– Nordmenn er veldig åpne når det kommer til smykker
Les mer om det norske smykkemerket Hasla og arbeidet bak den nye kolleksjonen.
AvDu har helt sikkert lagt merke til det norske smykkemerket som de siste årene har gjort seg svært bemerket, og da spesielt hos influencere og andre kjente personligheter. Norske Hasla er på alles lepper om dagen, og har nå lansert en ny kolleksjon med hovedinspirasjon fra planeter, og spesielt månen.
– Jeg har skapt en taktil overflate som minner om månekrater. Dette er en geologisk prosess som har påvirket månens overflate. Krater har blitt formet der hvor asteroider og kometer har kollidert inn i månens overflate. Kolleksjonene består av små og store smykker og kjeder i ulike lengder, forteller søstrene Anne og Gunnhild Hasla, som står bak det inspirerende merket.
Hvordan skiller Space seg ut i forhold til de forrige kolleksjonene deres?
– Vi har konsentrert oss om færre elementer denne gangen, og vi har også tatt inn flere løse kjeder. Vi mener at kolleksjonen er allsidig og lett å bruke på ulike måter. Overflaten er både blank og ru, noe som gir et veldig flott spill i metall og lys.
Hvordan har Hasla som merkevare utviklet seg siden dere startet på begynnelsen av 90-tallet?
– Hasla starta som et lite lokalt merke i Setesdal. Det var da kun produksjon av bunadsølv på vårt lille verksted i Valle. Ønske om moderne smykkedesign kom gradvis, og det var ikke før i 2008 vi valgte å satse for fullt på dette, med Anne Hasla som sjefsdesigner. Siden da har vi delt merkenavnet vårt, og alt vi produserer av bunadsølv heter Fossensylv, og alt vår moderne design heter Hasla.
Det er fremdeles samme verksted og det samme teamet bak, men vi jobber mot ulike målgrupper og segment. Det er utrolig spennende å jobbe med både håndverk og design, og ha muligheten til å utvikle seg i to ulike marked.