
Her er motebransjens største problem
Motebransjen har en alvorlig utfordring - og motemagasiner er en del av den. Heldigvis er det endringer på gang.
Av — 28. mai 2020Det sies at kunden alltid har rett – og de siste årene har stadig flere kunder krevd et større mangfold i motebransjen. Som en følge av dette, har motebransjen og mediene blitt tvunget til å se med nytt blikk på hvordan de opererer – og heldigvis ser det ut til å skje store endringer selv i maktens maskinrom.
Tid for forandring
Det er ingen tvil om at motebransjen befinner seg i mangfoldet og forandringens tid.
De sosiale medienes inntog gjorde at flere stemmer, kropper, seksualiteter, religioner og nasjonaliteter begynte å påvirke oppfatningen av hva mote er, og hvem som skal få lov til å kle seg i den.
Plussize-modeller som Ashley Graham og Paloma Elsesser pryder ofte forsiden på Vogue og andre internasjonale motebibler, og det samme gjør Halima Aden. I 2016 skapte hun overskrifter over hele verden da hun var den første hijab-kledde deltakeren i skjønnhets- konkurransen Miss Minnesota. Nå er hun en verdensberømt toppmodell med flere internasjonale motekampanjer og magasinforsider bak seg, og i mai i fjor var hun den første modellen som stilte opp i burkini i magasinet Sports Illustrated.
Men også i motehusene har det skjedd forandringer. Designere som Olivier Rousteing og Virgil Abloh har hos Balmain og Louis Vuitton fått innpass i rom som før syntes lukket for ikke-hvite designere. Edward Enninful ble i 2018 den første fargede sjefredaktøren i erkebritiske Vogue, magasinet som tidligere hadde blitt kritisert av blant andre Naomi Campbell for å kun ha hvite ansatte. Enninful, som flyttet til London fra Ghana som barn sammen med familien, introduserte raskt et nettverk av gjesteredaktører og bidragsytere som forfatter Salman Rushdie og hertuginne Meghan Markle, som representerer et mangfold man ikke har sett i magasinet tidligere i samme grad.