Selv om data fra Google kanskje minner mer om kjedelige forretningsmøter enn resultatet av ditt neste frisørbesøk, det likevel big data som har gitt oss et hint om hvilken klipp som har stort potensial til å bli en av tidens mest populære.
Frisyren som nå blir googlet oftere og oftere, fungerer både til langt hår, kort hår og den ettertraktede panneluggen.
Og nettopp denne allsidigheten kan kanskje forklare hvorfor nordmenn har så stor interesse for klippen som går under navnet 'wolf cut'.
Hva er wolf cut?
Wolf cut er en lag-på-lag-frisyre kombinert med pannelugg, som gir et vilt og litt utemmet uttrykk.
Mange beskriver frisyren som den perfekte blandingen av mullet (på norsk: hockeysveis) og 70-tallsfrisyren shag, som også kjennetegnes av mange lag og gardinpannelugg – men med ikke fullt så korte lag som på en mullet.
I en wolf cut får du nettopp de korte lagene fra en mullet, samt lengden og de mer elegante lagene fra en shag, på en slik måte at det ikke er så stor forskjell på lengdene og håret på toppen av hodet.
Nedenfor ser du eksempler på en mullet og en shag.
Slik klippes en wolf cut
En wolf cut klippes vanligvis med korte lag nærmest hodet, og lagene blir lengre mot endene av håret.
Dette gir mest volum til håret nærmest hodebunnen og ned til kjevelinjen. Derfra kan lengden være alt fra en bob til så lang du ønsker.
Hvis du har langt hår, klippes det også lag i lengden for å oppnå en mer symmetrisk frisyre med omtrent samme volum fra topp til bunn.
En wolf cut inkluderer også pannelugg, som kan være enten kort eller lang, som den såkalte curtain bangs.
Resultatet er en nydelig 70-tallsinspirert frisyre som har litt mer kant enn de tradisjonelle kutt fra den tiden.
Når så vi wolf cut for første gang?
Wolf cut ble først populært i koreanske frisørsalonger og har siden blitt populært både i Europa og USA.
I 2021 økte søkene etter wolf cut plutselig med 75 prosent på Pinterest, delvis takket være sangeren Billie Eilish, som var en av de første vestlige kjendisene som fikk denne frisyren.
Frisyren tok deretter en kort pause i populariteten frem til sommeren 2024. Siden da har den blitt søkt etter kontinuerlig, og i Norge har den fått i underkant av 6000 søk på Google hver måned – hvor den blir søkt etter av både menn og kvinner, ifølge Googles data.