Undorn feirer 20 år

Undorn feirer 20 år med norsk motesuksess

I to tiår har Undorn fått kvinner til å skinne!

Vårsolen skinner på oss mens vi går oppover Hegdehaugsveien i Oslo, hvor vi i hjertet av den populære handlegaten finner atelieret til det norske klesmerket Undorn. Her er det høyt under taket og i butikkens flere rom henger det vakre kreasjoner som perler på snor og i farger som lyser opp. I butikkens syrom sitter kvinnen bak det hele, Karina Kjenner Titze, elegant kledd i eget design og med et målebånd rundt halsen.

Det var i 2004 den norske designeren bestemte seg for å satse alt på designdrømmen – og motemerket Undorn ble til. Det med stor suksess! Titze har skredderbakgrunn og stor respekt og forståelse for håndarbeidet som ligger bak plaggene hun designer. Med denne ekspertisen spesialiserer hun seg på plagg som passer godt til den nordiske kvinnekroppen, og resultatet er at Undorn-kvinnen får føle seg like vakker som hun ser ut. Kvalitet og komfort går heldigvis aldri av moten, og det skal heller ikke plaggene fra det norske motemerket. Undorn betyr mellom tid, og med dette navnet ønsker Titze å understreke at designet hennes er ment for å vare. Alle valgene i designprosessen er nøye gjennomtenkt og med en filosofi om at plaggene skal bli tatt godt vare på, kunne repareres og være glad i, i lang tid. Titze er en designer med enorm yrkesstolthet – og med godt håndverk og vakkert design, har Undorn blitt et favorittmerke på den norske motescenen. Costume møter Karina Kjenner Titze over en kaffe i atelieret i Oslo, hvor vi ser tilbake på de siste 20 årene.

– Det har vært en kjempeartig reise, understreker hun.

– Helt fra begynnelsen var jeg klar på at jeg skulle å sy kjoler på bestilling, så jeg startet med dette allerede mens jeg studerte design og modellisme på Esmod i Oslo og i Berlin.

Etter studiet fikk Titze leie en pult på Kampen Bistro hos en skredder som hun kunne hjelpe med arbeidet, samtidig som hun selv lærte mye om presseteknikker og betydningen av nøyaktighet. Med denne erfaringen kunne hun fort ta på seg oppdraget med å sy kjoler til artister som blant annet Silje Nergaard og Sissel Kyrkjebø. Undorn ble tidlig en favoritt hos kvinner som ønsket design med det lille ekstra, samt høy kvalitet og komfort. Dette har i alle de 20 årene gjort det norske motemerket unikt, og er gjerne en av grunnen til at kronprinsesse Mette-Marit har vært kledd i en Undorn-kjole på forsiden av et motemagasin. Ja, selv Obama-ekteparet har skrytt av Titzes design, da tidligere statsminister Erna Solberg var kledd i en lang kjole med blondeermer signert Undorn under en statsmiddag i 2016.

Karina syr stadig kjoler på bestilling, med spesielt fokus på rød løper-kjoler. Gjennom årene har vi sett stilsikre profiler i inn- og utland kle seg i spesialdesignede kjoler fra Undorn – som blant annet Tinashe Williamson, Iselin Guttormsen, Christina Sandengen, Mariangela Di Fiore og Lisa Aisato. Et knippe av disse kjolene kan nå leies fra Undorn sitt atelier i Hegdehaugsveien 27.

Undorn i Hegdehaugsveien

Undorn-kvinnen

– Jeg har alltid jaktet etter å mestre den perfekte passformen, og så fort jeg begynte å sy og ta oppdrag skjønte jeg hvor gøy det er å designe plagg som kunden føler seg komfortabel og vakker i. Dette ligger det en enorm yrkesstolthet i!

For Titze har det alltid vært viktig at plaggene fra Undorn skal sitte godt på kvinnen som bærer dem, uavhengig av kroppens former.

– Det skal være plass til pupper, rumpe og lår i plaggene jeg lager, det har alltid vært min standard, sier hun og understreker:

– Vi ser at kundene våre setter stor pris på god kvalitet og komfort – og dem som kommer innom butikken forteller at de synes det er noe unikt med plaggene våre, som igjen gjør at de kommer tilbake til oss og bygger opp en garderobe med Undorn. Det er skikkelig stas!

Undorn

Soft power-estetikken

At Undorn har vært en suksess hos norske kvinner i nå 20 år er langt fra tilfeldig. For Titze er det viktig at hun designer plagg som hun selv kan stå innenfor, og som hun også selv kler seg i – i en travel hverdag.

Hos Undorn fungerer Titze som alt fra leder og designer, til kundeservice og modell. Ser vi på merkets egen nettbutikk og sosiale medier, kan vi se at hun selv poserer mye i eget design, rundt i Oslo. Dette sier hun at kundene setter stor pris på og forteller at de lettere kan kjenne seg selv igjen i bildene og antrekkene.

– Jeg er veldig glad i å designe kjoler, gjerne korte cocktail- og sommerkjoler Eller så er jeg også veldig glad i sett, bukser og topper eller jumpsuits. Jeg har alltid hatt jumpsuits i kolleksjonene mine, uavhengig av sesong. Vi har opplevd mange ganger at kunder ikke har trodd de kan bruke det, men så har de prøvd en hos oss og da følt seg så fin. Der igjen handler alt om passform, sier hun, og fortsetter:

– Jeg er glad i at ting skal være enkelt å style opp og ned, så derfor er det fint med kjoler. Da kan du bare ta på deg en kjole og et par sko, før du går ut døren. Enklere enn det blir det ikke – samtidig som det gir uendelig med stylingmuligheter, når du kan velge mellom vesker, sko, om du skal ha et belte i midjen og så videre.

For Titzes design er soft power et nøkkelord og i designprosessen er hun inspirert av kvinnens plass i samfunnet gjennom tidene.

– Vi har jo blitt kastet og sjonglert med gjennom alle år: Fra å være dum og deilig, til å være hjelpesløs, og til å bli helten. Fra vi fikk på oss buksen og kunne sitte med beina på hver sin side av salen på hesten, til å bli plassert fra kjøkkenbenken og ut i lederstillinger. Jeg er veldig inspirert av den ekstreme prosessen kvinners plass i samfunnet har gått gjennom – og jeg tenker mye på hvordan man kan beholde femininiteten, men samtidig ha den poweren som vi faktisk skal ha. Derav ordet soft power-dressing. Vi skal kunne kle oss superfeminint og komfortabelt – for tenk bare på alt vi skal gjøre gjennom en dag, men at det samtidig kan uttrykke power. Dette er et uttrykk som kom tidlig inn i Undorn!

Undorn i Oslo

Årenes høydepunkt

Mens vi sitter med Karina Kjenner Titze i Undorn-butikken i Oslo, er det umulig å ikke bli imponert over kvinnen som sitter fremfor oss, de ansatte hun jobber tett med hver dag og kolleksjonen som henger rundt oss. I år kan hun feire 20 år med sitt eget motemerke, og vi må bare spørre henne: Hva ser du på som høydepunktet?

– Å herregud, det er så vanskelig å nevne ett. Jeg føler at høydepunktene kan deles inn i forskjellige kategorier, for målet fra starten av og målet i dag, er to ulike ting. Og med årene skjønner jeg at målet er selve prosessen!

– De første ti årene tenkte jeg kanskje at jeg måtte forte meg for å nå målene mine, men nå setter jeg mer pris på prosessen og alt jeg lærer med dette. Så høydepunktene er vel så mye de kodene jeg knekker underveis. Det gjelder systemkoder, skape et godt arbeidsmiljø, at man har det fint på jobb og en god hverdag for oss som jobber her, sier hun, og fortsetter:

– En god handleopplevelse er også et høydepunkt og skape øyeblikk som kundene våre setter pris på og husker.

Karina Kjenner Titze understreker også at det har vært høydepunkter å designe for alle de kvinnene som velger å bære hennes design og bygger en garderobe med plagg signert Undorn.

– Jeg er oppdratt på en slik måte at du betyr like mye uavhengig av hvem du er og hva du gjør – jeg tror dette gjør at jeg har den kundegruppen jeg har. Alle skal behandles likt og jeg synes det er kjempegøy å se alle kundene våre i design fra Undorn!

Karina Kjenner Titze, Undorn