For to dager siden la selveste Tommy Hilfiger ut en post på sin private Instagram-konto, der han røper nok et samarbeid. Til høsten kan du nemlig kjøpe eksklusive plagg signert både Hilfiger og det omtalte merket Vetements.
Til nettsiden WWD uttaler Hilfiger at han er svært spent. "Det Vetements gjør og har gjort er genialt. De har på en måte deres egne regler. De gjør akkurat som de selv ønsker, hvordan de ønsker det og når de ønsker det".
Fikk du med deg: Fransk luksusmerke åpner i Oslo
Samarbeidet vil bli solgt i butikker som Barneys New York, Harrods og Colette i Paris. Kolleksjonen vil bestå av unisex-plagg som hettegensre, t-skjorter, luer og sokker - i god Hilfiger-og Vetementsånd. Logoen ser ikke så verst ut heller:
Merket Vetements kan forklares som et nytt motefenomen, som har snudd alle de grunnleggende prinsippene på hodet. Merket ble lansert av designeren Demna Gvasalia i 2012, der målet var å lage klær som i utgangspunktet snur tankegangen bort fra moteverdens perfeksjonisme. Han ønsker å redesigne klær med en kulturell betydning, som for eksempel hettegenseren, eller en helt vanlig t-skjorte. Med merkelappen Vetements i nakken, selges genseren for over 10.000 kroner, noe som er med på å stille spørsmålstegn ved industrien og de store luksusmerkene.
Leste du: Balenciaga lager handleposer til 9.000 kroner
Demna Gvasalia fortsetter å overraske. Denne sesongen har han fotografert lookbooken sin selv, som fronter familier, gamle menn og barn på en parkeringsplass iført Vetements fra topp til tå. Demna er også sjefsdesigner for Balenciaga, og har virkelig hypet merket - som er å se overalt for tiden - selv i Oslo, hvor motehuset åpnet butikk for få uker siden.