Siden 2023 har den tyske nettgiganten Zalando holdt en stor årlig motekåring kalt Zalando Visionary Award. Målet er å løfte de som mikser eksepsjonelt design med innovasjon og sosiale formål, for på den måten å bidra til en positivt endring i bransjen.
Et av kravene for å bli vurdert er også å kunne møte Copenhagen Fashion Week's bærekraftskrav, blant annet ved å vise til hvordan man jobber for å minke sitt karbonavtrykk og implementering av sirkulære designprinsipper.
De tre finalistene i år var Stockholm-baserte Rave Review, London-baserte FEBEN og Lagos-, Nairobi- og Accra-baserte IAMSIGO. Det var sistnevnte som gikk seirende ut, både på grunn av sin etiske materialsanking og at de støtter lokalsamfunnet.
Merkets distinkte estetiske univers utfordrer blant annet kjønnsnormer og tilbyr nye perspektiver, med inspirasjon i en nomadisk livsstil og afrikanske håndverkstradisjoner.
– Jeg er kjempetakknemlig for denne erkjennelsen og jeg tror dette bare er begynnelsen på et veldig spennende partnerskap for IAMSIGO ettersom vi utvikler oss som merke. Forvent magi i august!, sa Bubu Ogisi, grunnlegger av IAMSIGO, i forbindelse med seieren.
Juryen bestod i år blant annet av Herbert Hofman fra Highsnobiety, den London-baserte casting directoren Emma Matell og Anne Pascual, senior vice president for Design, Marketing og Content i Zalando SE.
De beskriver Ogisi som et sjeldent kreativt talent som har et spesielt vakkert uttrykk.
Som vinner av prisen får man både 50 000 euro og produksjonsstøtte til en visning under moteuka i København i august. Videre vil Zalando blant annet tilby mentoring og networking-muligheter til vinneren.
Tidligere Zalando Visionary Award-vinnere har vært strikkemerket Paolina Russo med franske folklore-referanser, og irske Sinéad O'Dwyer, kjent for sin bruk av modeller i alle kroppsfasonger på sine visninger. SIstnevnte er forøvrig en av semi-finalistene i årets LVMH prize side om side norske ALL-IN.