Makeup-artist og hårstylist Jens Wiker forteller hvordan du kan gjenskape looken fra fire nydelige Costume-covere.
Av
Ingrid Hårstad
— 16. juni 2020
Bak et magasincover ligger det mye arbeid og planlegging som involverer en rekke forskjellige personer med ulike ansvarsområder. Vi har snakket med hårstylist og makeup-artist Jens Wiker, som har stått bak flere av Costumes forsider gjennom de siste par årene. Han avslører hva som har inspirert fire av Costumes covere, og hvordan man kan gjenskape hår-og makeup looken hjemme.
Kan du fortelle litt om prosessen som ligger bak det bildet som ender opp som cover?
Det er et helt team involvert når man er på foto-shoot, og vi starter ofte med å skape et moodboard. Deretter er det stor forskjell om man jobber med artister og kjendiser, eller om man jobber med modeller.
Om vi jobber med modeller så er det ofte stylisten som skaper et tema og uttrykk med stylingen, og så jobber teamet rundt dette. Fotografen og stylisten har ofte et felles uttrykk og det blir slik at man velger å jobbe med de som ofte vil ha det samme uttrykket som en selv. Etter å ha hørt stylisten og fotografen sine tanker, så kommer man med innspill og ser på inspirasjonsbilder for å skape referanser til sesongens trender.
Hvis man derimot jobber med artister eller kjendiser så har de ofte et bestemt look fra før i tankene. Der man må følge deres ønsker og gjøre dem så freshe som mulig i Costume sin ånd.
Hårstylist og makeup-artist Jens Wiker
Costume nr. 6/Juni 2020 - Pooja Mor
Hvordan skapte du looken? Poojas hår er veldig levende, og jeg brukte veldig lite produkter i det, for at det skulle kunne bevege seg naturlig. Jeg jobbet med hennes naturlige tekstur, hun hadde endel krøller, men vi gikk gjennom håret hennes med en krølltang for å definere litt.
Hva ble du inspirert av? Jeg hentet inspirasjon fra en Peter Lindberg shoot Pooja hadde vært på for Vouge Italia. I vår fotoshoot hadde hun litt mer løst hår, men stilen er i samme ånd.
Hvilke produkter og utstyr ble brukt for å skape looken? Jeg liker sjelden å bruke for mye produkter, så jeg hadde ikke noe i håret før stylingen. Etter å ha krøllet håret med min Marcel krølltang, gredde jeg gjennom det med en stor kam for å gi separasjon. Så avsluttet jeg med litt Sisley Olje for å gi håret glans.
"Det er et helt team involvert når man er på foto-shoot, og vi starter ofte med å skape et moodboard" — Jens Wiker
Costume nr. 11/November 2019 - Kristine Frøseth
Hvordan skapte du looken? Vi hadde en tanke om å gi Kristine mye glød og en friskhet ved å mikse tre forskjellige blusher. Vi ville også ha litt store, men naturlige øyenbryn. Leppene er i samme farge som blushen, og det passet perfekt til forsidelooken som matchet med hva Kristine hadde på seg.
Hva ble du inspirert av? Inspirasjonen her var sommerfriskhet. Hvor man klyper seg i kinnet for å få det uttrykket man har hatt etter en lang dag på sommeren eller en lang, frisk skitur.
Hvilke produkter og utstyr ble brukt for å skape looken? I kofferten min hadde jeg to forskjellige blusher fra Sensai, som mikset jeg med en blush fra RMS Beauty. Det skapte en fin tredimensjonal effekt og masse glød. Leppene er også fra RMS Beauty.
Costume nr. 1/Januar 2020 - Frida Gustavsson
Hvordan skapte du looken? Bildene ble tatt ute på location ved Sande. Det var solskinn og Frida kom med nyvasket hår. Vi preppet det med litt saltvannsspray og vann, deretter brukte jeg krølltang og prøvde å presse opp bevegelse i håret. Jeg brukte så masse teksturspray, som jeg blåste inn med kald luft for å skape ende mer separasjon. Hun hadde veldig tykt hår, så jeg gjorde en del for å få det til å se lett og luftig ut.
Hva ble du inspirert av? Inspirasjonen fra denne shooten var fra en tidligere jobb hun hadde gjort for svenske Elle. Frida er helt ikonisk og har gjort masse store jobber. Så det var en drøm å få jobbe med henne, hun var utrolig søt.
Hvilke produkter og utstyr ble brukt for å skape looken? Her hadde jeg en diffuser i stylingkofferten min, som jeg fylte med vann og saltvannsspray. Så tvinnet jeg håret opp i små knotter og lot de tørke på lav varme og lav hastighet. Deretter gikk jeg over med Marcel krølltang for å gi det litt mer definisjon. Det hele ble avsluttet med med et av mine yndlingsprodukter, Apres Beach fra Oribe, som gir håret masse glans og spenst.
Costume Beauty ekstramagasin til nr. 11/November 2018 - Sofie Landvik
Hvordan skapte du looken? Når jeg skapte looket til Costume Beauty forsiden, tok vi utgangspunkt i fest sesongen og lånte referanser fra visninger det året. Vi prøvde forskjellige stiler og utseender. Stylisten vi jobbet med på den tiden hadde referansebilder av en slags wetlook øyenskygge. Så videreførte jeg den og la glitterpartikler på øyelokket. Vi prøvde både en glitterliner og en mer diffus glitterskygge, som vi endte opp med til slutt.
Hva inspirerte looken? Inspirasjonen var fra en motevisning, men ogå fra når man er ute og klubber hele natten og det skapes et naturlig wet eyelid. Om det er noe type sminke jeg selv bruker så er det litt gloss på øyelokket selv.
Har du noen tips til å gjenskape looken? I stylingkofferten når jeg leker med glitter så har jeg alltid glidemiddel. Det lærte jeg på Sine Ginsborg sin Make-up skole i København. Man kan også bruke glitterlim, men jeg syntes det skaper en skjoldete effekt. Glidemiddel fungerer best, da det ser mer levende ut!