George Korres er legen og homeopaten bak det greske merket, Korres. Han ble tidlig fascinert av kraften fra det naturlige, som gjorde at han begynte å blande farmasøytiske ingredienser når han fortsatt gikk på skolen. Han skapte urtepreparater, naturlige legemidler og etterhvert kosmetiske produkter.
Korres er et merke som helt siden sin offisielle oppstart i 1996, har hatt en spennende reise. Hellas har møtt store utfordringer økonomisk, men til tross for dette har Korres vokst og spredt seg verden over.
Vi tok en prat med grunnleggeren som tok turen til vinterfine Oslo i forrige uke.
Hvordan vil du beskrive Korres for de som ikke har hørt om merket?
– Vi lager hudpleie og skjønnhetsprodukter basert på naturlige ingredienser fra Hellas' rike planteverden, spesielt urter. Det ligger mye testing og forskning bak absolutt alt vi gjør.
Hva tror du er hemmeligheten bak merkets suksess?
– Jeg føler at for mange forbrukere er det ikke produktet, men grunnlaget for merkevaren som tiltrekker. Også handler det selvfølgelig om at du ser resultater og forbederinger i huden.
For George er det viktig å bringe den greske kulturen inn i produktene. Gresk yoghurt er en av ingrediensene han bruker i flere av produktene sine.
– Som ung pleide bestemødrene våre å smøre yoghurt på ryggen vår om vi ble solbrent. Du kan spørre hvilken som helst greker om han har hatt yoghurt på ryggen som liten, og du vil mest sannsynlig få et ja.
Olivenolje er en annen viktig ingrediens for Korres. Oliven er en naturlig kilde til vitaminer, mineraler, aminosyrer og antioksidanter.
– I Hellas er olivenoljen nesten som vann. Vårt forbruk ligger på rundt 18 liter per person i året, mens Italia bruker rundt 7 liter og Spania 5 liter for å sette det i perspektiv.
I Skandinavia er klimaet annerledes enn det greske. Hvilke ingredienser får produktene til å passe i så mange ulike klimaer?
– I Skandinavia, og generelt i de nordlige landene trenger dere mer fuktighet enn det vi trenger i Hellas. Det handler ikke så mye om den enkelte ingrediens, men mer om sammensetningen. Denne typen balanse med den milde tilnærmingen, og de riktige formlene i produktene har gjort at vi har klart å nå kvinner i forskjellige land.
Hvilke tre Korres produkter vil du si at du er mest stolt av?
– Da må jeg trekke frem det første produktet jeg skapte, som var en sirup mot sår hals. Det inneholdt urter og honning, og ble en stor suksess! Nummer to må bli «Wild Rose Oil», som var det første kosmetiske produktet vi kom ut med.
– Siste produkt må være «Krocus elixiren». Dette er det mest utfordrende produktet vi noen gang har laget! I den greske byen Kozani blomstrer frodige Krocusblomster bare en gang i året, og produserer økologisk saffran av høyeste kvalitet - et kraftig krydder som er mer verdifullt enn gull. Kiloprisen ligger på rundt 10 000 euro. For å få et kilo trenger du rundt 150 000 håndplukkede blomster.