Året 2008 var et tøft år for Tina. Hun skilte seg fra mannen sin og var plutselig alenemor til to barn. Det viste på huden hennes, som så mer sliten og trist ut enn noen gang før – og fordi Tina også gikk ned mye i vekt på kort tid, så huden mer sliten ut.
Den tidlige starten på kjøkkenet
På det tidspunktet hadde Tina allerede mange års erfaring med å utvikle produkter for personlig pleie, og derfor visste hun hvilke ingredienser som kunne gi huden den nødvendige boosten:
– Jeg begynte å blande kremer, oljer og serum ved kjøkkenbordet mitt etter at jeg hadde lagt barna om kvelden. Produktene var uten konserveringsmiddel, ble satt i kjøleskapet og to dager senere lagde jeg en ny porsjon.
Det tok ikke lang tid før de aktive ingrediensene hadde effekt på Tinas hud. Familien og vennene hennes kunne også se det, og snart tok de med seg små glass, syltetøyglass, Tupperware og alt annet for å ta med seg og prøve den hjemmelagde hudpleien.
Problemløsere
Tinas første produksjon besto av syv problemløsere som hun utviklet for å rette opp sin egen hud. Det var Cleansing Milk, Skin Tonic, Multi Oil, Night Cream, Day Cream, Peeling Mask og Super Serum. I tillegg hadde hun tidligere laget Multi Balm.
Da familien og vennene hennes fikk øynene opp for hudpleien, begynte de også å spørre etter problemløsere for å bekjempe spesifikke hudproblemer de hadde. Av den grunn er det ingen rød tråd i valg av ingredienser. Førsteprioritet var, og er fortsatt, at det enkelte produkt skal virke, og helst så snart som mulig.
Kjøkkenet ble snart for lite
Å hjelpe andre med deres hudutfordringer var ren terapi for Tina. Selv om intensjonen ikke var å selge produktene, fikk hun snart henvendelser fra kosmetologer og butikker som var interessert i å gjøre hudpleien hennes til en del av sortimentet deres, og dette ga henne lyst til å hjelpe enda flere. Det var sånn det danske hudpleiemerket Ecooking ble til.
Effektive og enkle produkter
Ecooking er først og fremst effekt og deretter så mange naturlige og økologiske ingredienser som mulig. Navnet er en sammentrekning av 'eco' for eco-friendly, fordi det er et av merkets fokusområder, og 'cooking' fordi det hele startet på kjøkkenet.
Kjerneverdiene som utgjør Ecooking er åpenhet, anstendighet og ærlighet. Derfor er det alltid tydelig på etikettene hva produktene inneholder og produktene heter akkurat hva de er. Dette er spesielt takket være Tinas mor:
– Før fikk jeg mange telefoner fra min mor som var fortvilet fordi hun ikke forsto betegnelsene på hudpleieproduktene hun kjøpte. Det er derfor vår dagkrem kalles en dagkrem.
Oppdag resten av Ecookings spennende univers her, hvor du også finner all hudpleie, hårpleie og makeup.