© Getty

Slik beskytter du huden din på fjellet

Blir du ofte brent på topptur? Da bør du ta en titt her.

12. april 2019 av Kontent for Piz Buin

Du elsker å dra på fjellet. Bilen er lastet opp med ski, superundertøy og solbriller, men har du husket å pakke med deg riktig solkrem? De fleste av oss vet nemlig ikke at vi trenger ekstra beskyttelse mot solen når vi er på fjellet.

Solen virker sterkere på fjellet

Visste du at reflekteringen er større på fjellet? For hver 1000 meter du klatrer opp i fjellet, så øker intensiteten til solstrålene med opptil 12%. Nysnø reflekterer fem ganger mer UV-stråling enn en tørr sandstrand, og i tillegg kan det lette skydekket på fjellet slippe igjennom opptil 80 % av UV-strålene.

I høye områder med snø er refleksjonen på hele 60-95 %, sammenliknet med refleksjonen i byen som er på 2-4 %. Derfor er det svært viktig å gi huden ekstra beskyttelse når man er på fjellet med mye snø rundt seg. Piz Buin Mountain er en serie solkremer utviklet for å beskytte mot både sterke UV-stråler og kaldt vær.

Les mer om serien her.

Dette bør du pakke med deg på fjellturen:

© Piz Buin

En all-around solkrem: En solkrem med høy faktor er et must på fjellet. Denne kan du smøre i ansikt og på resten av huden som er eksponert for solen. Denne kremen gir beskyttelse mot både UVA- og UVB-stråler, i tillegg til å beskytte mot kulde. Mountain SPF 30 solkrem fra Piz Buin.

En krem for områdene som blir fort kalde: På topptur eller skitur kan enkelte områder i ansiktet bli ekstra kalde. Denne kremen gir ekstra beskyttelse mot kulde, i tillegg til å beskytte mot solstrålene. Glacier Cream SPF 30 fra Piz Buin.

En stick til områdene der sola steker mest: Nesen og leppene er områder mange glemmer å gi ekstra beskyttelse. Denne kombi-sticken gir beskyttelse til områdene der sola steker mest. Mountain Face & Lip Stick SPF 50.

© Piz Buin

Hemmeligheten bak en god beskyttelse:

1. Velg riktig faktor

Ta hensyn til hudtypen din: jo lysere hud, jo høyere faktor.

Ta hensyn til solintensiteten: jo sterkere UV-indeks, jo høyere faktor.

2. Påfør riktig mengde – og nok påføringer!

En håndfull til kroppen – også ved bruk av olje.

Gjenta påføringen hver 2.-3. time – eller oftere ved behov.

Vi gjør oppmerksom på at dette er en kommersiell artikkel skrevet av Kontent for Piz Buin.

Kanskje du også er interessert i...