I århundrer har den sør-franske byen Grasse vært verdens ukronende parfymehovedstad. Det skyldes de særegne blomstene – roser, sjasmin, tuberose, fioler og iris, som gror takket være det milde klimaet og fjellkjedene som beskytter landskapet mot kalde vintre fra nord.
Gårdbruker Joseph Mul sørger for at hver eneste avling går til å sikre at Chanel får sine helt spesielle dufter. Familien Mul har drevet gården i generasjoner og levert førsteklasses råvarer til Chanels parfymeflasker.
Denne onsdag morgenen får jeg overrakt en stråhatt, forkle og svarte regnstøvletter med doble C-logoer for å traske rundt i rekkene med tuberosebusker og sjasminblomster. Nysgjerrig som jeg er, har jeg på forhånd søkt meg frem til bilder av det berømte parfymehuset Dans les champs de Chanel på Instagram. Derfor vet jeg hva som venter når jeg kommer frem. Likevel kan jeg kjenne hjertet briste idet jeg får øye på det nydelige landskapet.
Blomsterenger ligger i lappeteppemønster mellom frodige fjell og pittoreske steinhus. Jeg vandrer nedover de gjørmete jordstiene og tenker på Coco Chanel som ruslet rundt her på starten av 1920-tallet, mens hun bar på sorgen etter at hennes livs kjærlighet, den britiske aristokraten Marcel Prousts, døde i en bilulykke. Det var her Coco Chanel jobbet sammen med nesen Ernest Beaux, og kort tid etter ulykken lanserte hun den legendariske Chanel No. 5.
En duft for den moderne kvinnen
Olivier Polge er kjendis i duftverdenen. Han er sønn av Jacques Polge, Chanels tidligere husparfymør. Han har skapt noen av verdens mest etterspurte parfymer, deriblant Viktor & Rolf Flowerbomb, Burberry Brits Rhythm, Chanels fornyede versjonen av Chanel No. 5 og nå Gabrielle Chanel Essence. Jeg presenterer meg selv, og spør om han kan lære meg alt han kan om sammensetting av duftnoter og parfymeekstrakter. Han ler og sier:
- Parfymeduft er som kunst. Du må forstå ingrediensene og vite hvordan de reagerer med hverandre.
– Parfymen Gabrielle Chanel Essence er en moderne versjon av den klassiske Gabrielle Chanel, som ble lansert i 2017. Duften ble skapt for å hylle Coco Chanel og hennes påvirkningskraft. Den nye versjonen er mer overdådig, sensuell og skaper en sterkere tilstedeværelse, forklarer Polge.
– Duften spiller på intensiteten av den kremete noten fra tuberose, som er hovedingrediensen, i godt selskap med friskhet fra sjasmin, appelsinblomst og ylang ylang, sier han. Med sin velutviklede nese kan han skille mellom et tusentall dufter.
– Jeg ønsket å skape en mildere, friskere og mer moderne utgave som passer dagens kvinne, fordi det er mye som har endret seg siden Chanel No. 5 ble lansert.
*Vi gjør oppmerksomme på at Costume var invitert på turen, og deler av reisen ble dekket.