Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

AW20-ModelsMilan-5001 © Anna Stokland

5 overraskende grunner til at du er trøtt konstant

Er du fortsatt trøtt selv om har fått 8 timers søvn? Det er det en god grunn til!

Sover du rundt åtte timer om natten, men fortsatt føler deg trøtt? Dette finnes det sannsynligvis en god forklaring på.

Det er nemlig ikke kun søvn som påvirker om du er trøtt eller ikke. Faktorer som kaffeinntak, trening og avslapning påvirker også ditt daglige energinivå.

Vi har vi samlet fem overraskende, men vanlige grunner til at du er trøtt hele tiden – og tips til hvordan du kan få mer energi i hverdagen.

1. Du drikker for mye kaffe

Fortvil ikke, du trenger ikke å droppe kaffen helt, men du vil få mye mer energi av å senke inntaket. Hvis du drikker for mye kaffe, vil kroppen din bli avhengig - og med dette vil du løpende drikke mer og mer og det vil bli en større utfordring å komme seg gjennom dagen uten.

Derfor kan du godt starte dagen med en kopp morgenkaffe, men dropp kaffen om kvelden.

Tips! Få effekten av kaffen din til å vare i lengre tid ved å tilsette en dråpe kokosolje. Det får kroppen din til å ta opp koffeinen saktere og sørger for en vedvarende energiforbrenning i løpet av dagen.

2. Du slapper ikke nok av

Det er viktig å sette av tid til å slappe av – hver eneste dag. Det må ikke være lenge, men sett av noen minutter til å gjøre noe som hjelper deg med å koble fra, enten det måtte være å høre på en god sang eller gjøre yogaøvelser.

3. Du får ikke nok vann

Undersøkelser viser, at dehydrering kan gjøre det vanskeligere å fokusere og har en negativ påvirkning på ditt energinivå. Husk derfor å drikke nok vann i løpet av dagen.

4. Du trener ikke

Selv om trening nok er det første du orker etter en lang arbeidsdag, vil fysisk aktivitet faktisk gi deg mer energi – både etter treningen og på sikt.

Hvis du trener regelmessig, vil energinivået ditt stige. Kombinér trening som får pulsen din helt opp, med mer avslappende mosjonsøvelser som en gåtur med en venninne.

5. Du tenker ikke over kostholdet ditt

Hva du spiser påvirker søvnen din. Hvis det er en utfordring å falle i søvn, bør du undersøke hvilke vitaminer du får gjennom kosten – og hvilke du eventuelt mangler.

Det er viktig at du alltid er oppmerksom på å spise variert, slik at kosten din både inneholder grønnsaker, fett, karbohydrater og proteiner.

Unngå så mye sukker som mulig, da sukker vil få ditt energinivå til å stupe når effekten avtar.

Mer om Sunnhet? Motta Costumes nyhetsbrev