Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Gwyneth Paltrow i The Goop Lab © Andres Otero / Wenn.com

Gwyneth Paltrow: Gal eller genial wellnessguru?

Har du hørt om vagina-duftlys, eller behandlingen med euforiske stoffer og livstruende bier? Gwyneth Paltrows alternative tilnærmelse til helse har blitt fokuset i ny Netflix-serie.

Hun slo gjennom i thrilleren Se7en, spilte hovedrollen i komedien View from the Top, og vant en Oscar for sin rolle i Shakespeare in Love.

Men til tross for sin svimlende skuespillersuksess, har Gwyneth Paltrow de siste årene byttet ut det store lerretet med en helt ny karriere, som nå er midtpunktet i den nylanserte Netflix-serien The Goop Lab.

Gwyneth Paltrows livsstilsmerke Goop var en naturlig fortsettelse av filmstjernens lidenskap for sunn mat og alternative behandlingsmetoder, som for eksempel kopping. Den smertelindrende behandlingen ble først introdusert i Hollywood da Paltrow trappet opp på den røde løperen med kobbermerker på ryggen i 2004, noe som fikk media til å gå i sving.

Det var starten på et kontroversielt, men vellykket velværeeventyr.

Gwyneth Paltrow snakker om Goop-produkter på Jimmy Kimmel Live © Wenn.com

Gwyneth Paltrow snakker om Goop-produkter på Jimmy Kimmel Live!.

Jadeegg og vaginaduftlys

Gwyneth Paltrow grunnla Goop i 2008, og navnet består av Gwyneth Paltrows initialer og to oo-er. Filmstjernen fikk nemlig vite en gang at alle vellykkede internettbedrifter har to oo-er i navnet sitt. De to mest kjente eksemplene er Google og Facebook.

Filmstjernens forkjærlighet for det ukonvensjonelle er en gjenganger hos Goop. Selskapet har vært utsatt for både kritikk og kritiske spørsmål, spesielt på bakgrunn av produktutvalget, som blant annet består av jadeegg til vaginal bruk, en 24-karats gullvibrator og duftlyset This Smells Like My Vagina, som gikk viralt og ble umiddelbart utsolgt.

Goops vaginale egg ble solgt med lovnader om økt seksuell energi, noe som endte med å koste Paltrow dyrt i et forlik etter beskyldninger om udokumentert markedsføring. Men beløpet på 145 000 dollar var småpenger sammenlignet med inntektene mediehysteriet førte med seg.

Livsfarlige biestikk

Goop tjener også godt på anbefalinger for alternative metoder, og et av de mest omdiskuterte nådde media i 2016, da Paltrow avslørte i et intervju med The New York Times at hun brukte biestikk for å behandle en gammel skade. Den såkalte bie-terapien har aldri blitt testet av fagfolk, og endte dødelig for en spansk kvinne som fikk en allergisk reaksjon etter å ha benyttet seg av metoden i to år. Selv om det åpenbart brakte ytterligere kritikk av det kontroversielle livsstilsuniverset, resulterte det igjen i høye salgstall og enda flere klikk for Goop.

Gwyneth Paltrow på plakaten for Netflix-serien The Goop Lab. © Netflix

Gwyneth Paltrow i en vagina og den ironiske tekst “nå nye dybder” på plakaten for Netflix' nye dokumentarserie The Goop Lab.

The Goop Lab

Det siste om Gwyneth Paltrows helseunivers er The Goop Lab, som kan sees på Netflix akkurat nå.

Dokumentarserien kommer i seks deler, og introduserer seerne til forskjellige alternative velværemetoder. Serien inkluderer alt fra kuldeterapi og energihealing til euforiske medikamenter, hvor alt testes av Goop-teamet.

Etter serien sitter man igjen med spørsmålet om Paltrow er en gal eller genial helsefigur i Hollywood. Hvorvidt filmstjernen har belegg for å fungere som velvære-guru er utvilsomt diskutabelt, men en ting er sikkert: Paltrow er en karrierekvinne med en stor K, og tjener milliarder på selskapet sitt.

Og tror du ikke hun smiler bredt når hun tar 500 dollar per vaginaduftlys?

Mer om Sunnhet? Motta Costumes nyhetsbrev