Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

– Vi ønsker å inspirere til mindre bruk og kast

Celine Aagaard håper at Envelope1976 kan være med på å inspirere til en mer bærekraftig og transparent motebransje. Hennes miljøvennlige satsing beviser at man ikke trenger påfyll i garderoben til enhver tid - bare god og moteriktig design.

Hvordan startet reisen?

– Konvolutten, som i Envelope, startet som et nettsted et år før drømmen om et bærekraftig kleskonsept ble realisert og lansert. Etter over 20 år i magasin- og motebransjen, pitchet jeg ideen om kleskonseptet til Pia Nordskaug og hennes nystartede selskap eco-logic. Ikke lenge etter ble det en research-tur, Envelope1976 AS ble stiftet, skisser ble til og stuen min ble omgjort til showroom. I et halvt år holdt vi på i all hemmelighet, og solgte vår første kolleksjon til et lite utvalg butikker i Norge, sier Celine Aagaard.

Kan dere huske det aller første designet?

– Ja, og vi var helt i hundre! Vi har alltid vært svak for power dressing, og drømmen var å skape den perfekte skreddersydde buksen som passer til alt og alle, damer som menn. Monaco Pants ble til i 100 prosent italiensk ull, og i dag er den nærmest blitt som uniformen vår.

Fortell om øyeblikket der dere fikk følelsen av et gjennombrudd?

– Vi hadde tatt inn på Hotell Sverre i Sandnes, spiste potetgull i sengen, hadde maskaradryss under øynene og var litt irriterte for at vi måtte dele dobbeltdyne. Før vi sovnet, åpnet vi dagens siste e-post. Den var fra Net-a-porter, som lurte på når de kunne booke møte med oss i Paris.

image003

Å slå gjennom som designer i dag krever sitt. Hva tror dere at dere har gjort riktig?

– Forhåpentligvis har vi truffet en nerve. For Envelope1976 har mye skjedd på kort tid, samtidig som vi har vært veldig bevisste på hvordan vi vil vokse som selskap og bygge merkevaren i tro med vår idealisme – uavhengig av markedets trender og tendenser. Med dyp respekt for Norges fremste designere som allerede var på markedet, var det viktig for oss å ikke skape noe det ikke var et behov for. Envelope1976 er en merkevare som tenker stil fremfor trender, og kvalitet foran kvantitet. Man trenger ikke så mange plagg i en garderobe, og plagg kan brukes på mange forskjellige måter.

Hvordan har merkevaren utviklet seg så langt?

– Vi har aldri hatt det travelt, og har vært tro mot vårt DNA fra dag én. Likevel blir veien til underveis. Vi jobber stadig med å viske ut sesonger, og tar i bruk nye, spennende nedbrytbare materialer. Vi har blitt sterkere både på design og produksjon. Merkevaren har fått grobunn, omsetningen har økt og vi har ekspandert til utlandet – noe som har styrket oss som merke.

Les også: Norsk mote tar verden med storm

© Envelope1976

Envelope1976 er et norsk, bærekraftig merke med fokus på tidløst design og naturlige materialer

Hvordan vil dere beskrive merkevaren per dags dato?

– Envelope1976 er et bærekraftig norsk merke med fokus på tidløst design og naturlige materialer. Vi håper vi kan være med på å inspirere til en mer bærekraftig og transparent motebransje i fremtiden – på vår måte.

Hva er den største utfordringen for en designer i dag?

– Jeg tror den største utfordringen i dag er forbruket. Konkurransen er stor, og det å skulle være innovative, og samtidig tenke kostnadseffektivt og bærekraftig i alle ledd er utfordrende for de fleste. Det er mange dyktige designere der ute, og det tar tid å etablere seg. Vi er ekstremt takknemlige for at vi har kommet dit vi er i dag. Vi er fortsatt bare to personer som jobber døgnet rundt, og som lærer hver eneste dag.

Hvilke visjoner har dere for fremtiden?

– Et overordnet mål for Envelope1976 er å kunne være med på å inspirere til mindre bruk og kast, få opp fokuset på gjenbruk og endre ukulturen når det kommer til det å stadig skulle ha nye plagg. Vi ønsker på sikt å kunne viske ut sesonger, samt å slippe å måtte forholde oss til en bransje der Black Friday er en eneste stor salgsfest som skaper ringvirkninger for alle små lokale aktører.

Hvilken person har dere blitt gladest for å se i deres design så langt?

– Da vi oppdaget at Nam Satya Kaur, en yoga- og meditasjonslærer, giftet seg med sin Luigi i Cannes-kjolen vår. Ellers så er det sykt hyggelig når venner vil gå med plaggene vi lager

© Envelope1976

Rene linjer og et minimalistisk ytre – i tråd med Celines egne ikoniske stil.

Hvem drømmer dere om å kle opp?

– Drømmen er ikke å kle opp andre – drømmen er å oppdage at dere der ute finner garderobefavoritter fra Envelope1976 på egen hånd, føler dere fine og styler dem på deres unike måte.

På hvilken måte er vennskap og personlige relasjoner en del av Envelope1976?

– Som businesspartnere er Pia og jeg på mange måter like, samtidig som vi utfyller hverandre godt. Vi er som Knoll og Tott. Et arbeidsforhold er, i likhet med et kjærlighetsforhold, bygget på tillit og respekt. Vi er en veldig liten gründerbedrift, der man må stole på hverandre, og ikke minst bygge hverandre opp. Sterke familiebånd er også viktig for oss begge – noe vi er opptatt av å videreføre inn i bedriften når vi etter hvert får ansatte.

Web-_N2A7505
Mer om Costume Green? Motta Costumes nyhetsbrev