Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Screen-Shot-2021-01-06-at-13.42.44 © @cathdelichtenberg

5 råd som gir deg mer energi på hjemmekontoret

Føles det av og til som en utfordring å jobbe hjemmefra for deg også? Da kan det være en god idé å sjekke ut disse 5 gode rådene som er lette å implementere på hjemmekontoret.

Siden den første nedstengningen i mars 2020, har vi innsett at hjemmekontoret har blitt en realitet for flesteparten av oss. Selv om vi alle prøver å få det beste ut av hjemmetilværelsen, kan det til tider være en utfordring å holde motivasjonen oppe.

Derfor har vi samlet fem råd til hvordan du kan få det beste ut av arbeidsdagene på hjemmekontoret.

1. Få frisk luft

Frisk luft gjør underverker og på hjemmekontoret er dette intet unntak. Derfor kan det være en god idé å starte dagen med en rask gå- eller sykkeltur. Dette sørger for at du får frisk luft og gir deg en følelse av å skulle ut av døren og på jobb. Dersom du ikke har mulighet eller tid til å komme deg ut av døren om morgenen kan det også være en god ide å holde en halvtime pause midt på dagen. Som en annet godt alternativ kan man også åpne vinduene for utluftning. Dette vil minske trøttheten som lett kan slå deg hvis du sitter i et varmt og innelukket rom hele dagen.

2. Stå opp og gjør deg klar

Hjemmekontorets ultimative fordel må for de fleste være å kunne sove lenger om morgenen fordi transporttid, kleskriser og lignende ikke beregnes med når vekkeklokken skal settes. Selv om det er forlokkende å kunne sove en time lengre og det kan føles litt rart å stå opp for å gå i dusjen, fikse håret og sminke seg når dagen uansett skal tilbringes på hjemmekontoret, kan det gi ekstra energi å komme opp av sengen og gjøre seg klar som om du skulle ut av døren og på jobb eller skole.

3. Hold lunsjpause

Selv om du ikke kan møte kollegaene dine i lunsjpausen i kantinen, er det fortsatt viktig å holde en pause når du skal spise lunsj. Det kan være en motivasjon å kunne se frem til en pause og samtidig kan en kort avkobling fra jobb gi mer energi til å fortsette. Hvis det føles litt ensomt, kan du avtale å holde lunsjpause med kollegaene dine over Zoom. Det er i hvert fall viktig å gi deg selv lov til å holde pause, istedenfor å sitte med lunsjen over dataen. Hvis du har mulighet til det, kan det være en god idé å sette seg i et annet rom, da dette kan gjøre det lettere å la arbeidet ligge.

4. Lag faste arbeidstider i den grad det er mulig

Det kan være vanskelig å balansere tiden når du jobber hjemmefra og det kan fort bli en dårlig vane å jobbe litt her og der. Selv om det kan være andre faktorer som hjemmeundervisning, barnepass og lignende som også skal tas i betraktning, kan det være lurt å avtale med seg selv at du starter på jobb og har fri på et bestemt tidspunkt. På denne måten er du nødt til å få all jobb ferdiggjort før arbeidsdagen er omme - og det kan være en god måte å unngå å blande arbeidstid og fritid på. Kveldsarbeid kan være uunngåelig for noen, men hvis du kan burde du også skru av dataen når du har fri, akkurat som du hadde gjort hvis du hadde dratt hjem fra arbeidsplassen din. Med dette vil det være mindre sannsynlighet for å bare "komme til" å jobbe litt selv om du egentlig har fri.

5. Hygg deg litt ekstra

Små ting kan gjøre en stor forskjell og derfor må du ikke undervurdere effekten av en for eksempel god kopp kaffe, et tent stearinlys, en fin bukett blomster eller lignende når du sitter hjemme. Du kan enkelt forbedre hjemmekontor-tilværelsen ved å skjemme deg selv litt bort med en ekstra god kopp kaffe eller kanskje en bukett tulipaner - som man nesten kun kan bli gladere av.

Mer om Kultur? Motta Costumes nyhetsbrev