
Bli med på årets tekstilaksjon
– Vi vil alltid konkurrere om kundene, men når det kommer til spørsmål om bærekraft må vi løfte blikket og jobbe sammen!
AvÅrets Tekstilaksjonen arrangeres for fjerde gang. Aksjonen er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom konkurrenter innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere.
Nytt for i år er at aktørene bak Tekstilaksjonen går sammen om et felles manifest, som forplikter både tekstilbransjen og forbrukerne. Bransjen forplikter seg til å jobbe aktivt med egen verdikjede og samtidig legge til rette for sirkulære tjenester som innsamling, ombruk, redesign, reparasjon og utleie. Forbrukerne oppfordres til å ta grønnere valg og forlenge levetiden til sine egne tekstiler.
– Vi i tekstilbransjen jobber kontinuerlig med å redusere fotavtrykk i vår egen verdikjede og med å legge til rette for at kundene skal kunne ta flere bærekraftige valg, men vi kan alltid bli bedre. Gjennom Tekstilaksjonen ønsker vi å øke kunnskapen om hva som gjøres i bransjen og samtidig øke bevisstheten rundt hvilke tiltak forbrukerne selv kan gjøre for å forlenge levetiden til tekstilene, sier Yngvill Ofstad, Sustainability Developer i Bergans.