© Copenhagen Fashion Week

Copenhagen Fashion Week: Dag 1

Rosa catwalk, nye favoritter og badetøy - dette skjedde under dag en av moteuken i København

7. august 2018 av Alexandra Sætran

Endelig er en av favorittmånedene i motebransjen i gang! Copenhagen Fashion Week gikk av stabelen i går, med en utstilling fotografert av Helena Christensen. Moteuken betyr ny inspirasjon, nye kolleksjoner, kjente og kjære merker, nye uoppdagede skatter, flust med gatemote og sosiale eventer - vi gleder oss til en uke i København fylt med gøy fra morgen til kveld. 

En av tingene som gjør moteuken i Danmark ekstra spesiell, er at hele byen omdannes til en slags arena der både butikker, restauranter, hoteller og beboende er med på motefesten. I år har Copenhagen Fashion Week 33 ulike show, som er offisiell i motekalenderen til arrangørene. Vi gleder oss blant annet til å se Ganni, Stine Goya, norske Holzweiler og Rodebjer de kommende dagene (og mange mange flere). Følg med på Instagram for hurtige oppdateringer!

"Copenhagen Fashion Week presenterer en sterk kalender denne sesongen. Det avspeiler den økte internasjonale interessen fra både merker, innkjøpere og presse - og med dette setter vi Copenhagen Fashion Week på verdenskartet, sier Camilla Frank, CEO i Copenhagen Fashion Week.

BIRGITTE HERSKIND

I dag, tirsdag, var den offisielle åpningen av moteuken, og vi startet dagen på roof-toppen med utsikt over byen og Tivoli for å se designer Birgitte Herskinds nye badekolleksjon. Det var uten tvil referanser til både Las Vegas, cowboyer og glamor. 

“Jeg fant tidlig ut i prosessen at det ikke er alle farger som kler badetøy. Badetøylinjen min har derfor fått sin egen fargeskala, uttaler designeren Birgitte Herskind i en pressemelding. 

Vår favoritt var blant annet den prikkete badedrakten, som kan styles til hverdag eller på stranden.

Les også: Se Zalandos nye kampanje i København

© Katrine Estrup

Résumé

Bak merket Résumé, som kun er et år gammelt, står to søstre. De lever på utsagnet "less is not more", noe vi kan like. Venuen for SS19-showet ble holdt i en gedigen båtgarasje med rosa catwalk (elsk!). Det var sterke fargetoner kombinert med dus lilla, og turkise nyanser kombinert med limegrønne plagg. En leken, sporty, barnslig og morsom kolleksjon! Vi gleder oss til å se mer til Résumé!

© Résume

BLANCHE

I følge Instagram - er dette influencernes nye favorittmerke!
Det danske merket Blanche ble etablert av tidligere moteredaktør i Cover Melissa Bech og Mette Christensen i 2017. SS-19-showet var merkets andre visning under moteuken. Showet var preget av volanger, røff denim, strikk, sykkelshortser, fine feminine kjoler og dresser i mer maskuline former. Merket har allerede bevist at de er gode på mangfold, og under dagens show kunne vi se alt fra den danske toppmodellen model Nadja Bendner, som både åpnet og lukke showet - til Amina Adam som bar hijab. Merket står helt klart ut i motejungelen - og beviste i dag at de er svært relevante for kvinner i alle aldre, for enhver stil og smak. 

MYKKE HOFMANN

Rene linjer, delikat fargepalett og drømmende presentasjon - Mykke Hofmann er abosutt en av favorittene våre fra første dag. Dette er deres tredje kolleksjon, der duoen viser feminine antrekk med kvalitetsmaterialer. Designerne Sedina (Mykke) Halilovic og Jelena Hofmann er for den bærekraftige måten å drive et klesmerke på, noe som gjør de mer interessante og ekstra spennende å følge med på. De produserer klærne i deres hjemland, Serbia, der de tilbyr kvinner arbeid under gode arbeidsforhold.

Kanskje du også er interessert i...