Celine gammel og ny
Kontrast: Céline under Phoebe Philo vs Celine under Hedi Slimane © Céline AW17/18 og Celine SS19

Derfor er motebransjen i sjokk over det nye Céline

Oi! Har vi ikke sett dette før? Slik lød reaksjonene da Hedi Slimane under den siste moteuken i Paris sendte modellene nedover Celines catwalk iført design som til forveksling lignet klærne fra hans tid hos Saint Laurent. Motebransjen har befunnet seg i en kollektiv sjokktilstand siden. Vi tar en nærmere titt på Slimane og det nye Celine.

31. januar 2019 av Olivia Nepper Winther

«Den globale superstjernen» – det er det LVHMs overhode Bernard Arnault kaller Hedi Slimane (bildet). Resten av motebransjen er for tiden ikke helt enig. 

© Celine

Det nye Celine

Egentlig var det mer musen selv enn den elegante svarte håndvesken som avslørte noe om det franske motehusets nye stil da Lady Gaga i august 2018 ga omverdenen en sneak peek på det nye Celine – et Celine med Hedi Slimane i front som sjefdesigner. 

For det må sies at det er langt mellom Lady Gagas sexy og ofte provoserende stil og det nedtonede og minimalistiske uttrykket som Celines tidligere sjefdesigner Phoebe Philo har stått for i et tiår.

Lady Gaga som ambassadør

Med Gaga, en av Slimanes nære venner, som ambassadør, ble Céline på et øyeblikk ført inn i en helt annen form for kjendispromotering, og få dager etter hennes opptreden var Slimanes kreative – og transformerte – hånd igjen på verket da han postet tre identiske videoer på Instagram, der han offentliggjorde Célines nye logo og navn. 

I den nye logoen var bokstavene tettere og aksenttegnet over e-en var fjernet. Céline het nå Celine. 

En kontroversiell forandring, som ble understreket ved at Slimane slettet alle tidligere poster på Celines Instagram-konto og fjernet alt gammelt innhold på merkets hjemmeside. Nå sees kun den nye logoen.

Céline- kampanjen à la Philo
Céline- kampanjen à la Philo © Céline

Slimanes debutkolleksjon sjokkerer

Under moteuken i Paris i slutten av september presenterte Slimane så sin nye Celine-kolleksjon – og reaksjonene var mildt sagt voldsomme. Debutkolleksjonen tok mer eller mindre bevisst avstand fra hele Phoebe Philos estetiske univers. 

Med en stram og svart linje hadde Slimane latt merket gjennomgå en forandring, der glitter, skinn og lårkort nå dominerer, og designene er nesten identiske med det han har gjort før. Og helt ulik tidsånden, der alle verdens catwalker nå (endelig) domineres av en større diversitet hva angår kroppstyper, alder og etnisitet, var modellenes look på Celine-showet svært ensartet og kantete. 

Les også: Savner du Phoebe Philo?

celine kampanje
Celine- kampanjen à la Slimane


© Celine

"Hvorfor er det et problem at en mann designer en kvinnekolleksjon?"

Det manglende mangfoldet og den fraværende respekten for Célines historie, kombinert med den kreative stillstanden hos Slimane, har vakt stor oppsikt i motebransjen, som i en usedvanlig kollektiv flokk har felt dom over Slimane. Og den er absolutt ikke positiv. «Like sjokkerende som valget av president Trump», er det blitt sagt om debutkolleksjonen. En sammenligning som Slimane for øvrig sier er både konservativ og potensielt homofobisk.

«For noen, spesielt i USA, er jeg et bilde på dårlig smak – kun fordi jeg er mann og jeg skal gå i fotsporene til en suksessrik kvinne. Dette er et synspunkt som kan betraktes som latent homofobi, og det overrasker meg. For hvorfor er det et problem at en mann designer en kvinnekolleksjon?» spør han i et fransk TV-intervju.

Phoebe Philo
Phoebe Philo

Célines forrige designer Phoebe Philo

© Getty Images

På kant med konvensjonene

Selv om forandringer hos motehusene etter hvert er blitt daglig kost, holdt motebransjen pusten av synkron spenning i fjor da det ble klart at Phoebe Philo ville slutte hos Céline. For hvem skulle vel kunne fylle hennes sko? 

Etter en måneds ventetid tok alle ryktene slutt da det ble offentliggjort at Hedi Slimane var motehusests nye kreative direktør. Den tidligere sjefdesigneren hos Yves Saint Laurent – eller bare Saint Laurent, som han endret det berømte motehusets navnt til etter at han i mars 2012 ble utnevnt til kreativ direktør – fikk for alvor dreis på karrieren da han fra 2000 til 2007 stod i spissen for Christian Diors herrekolleksjoner.


Les også: Slik velger du riktig parfyme

Fra jubelrop til kritikk

Og det burde antagelig ikke ha kommet som noe sjokk, slik det gjorde, den gangen Slimane fjernet det berømte Yves. For den franske designeren var allerede før Saint Laurent-tiden kjent for å utfordre konvensjoner og – ikke minst – navn. 

Hos Dior endret han navnet på merkets herretøyslinje fra Christian Dior Monsieur til Dior Homme – og med sine kroppsnære signaturkolleksjoner gjorde han Dior Homme til det foretrukne klesmerket for all verdens menn. 

Før tiden i (Yves) Saint Laurent hadde aldri Hedi Slimane skapt en kvinnetøyskolleksjon. Men det fikk han kjapt gjort noe med, selv om han aldri ga opp flørten med det maskuline universet. 

Hedi Slimane
Hedi Slimane på runwayen for Saint Laurent i 2013 © Getty Images

Hedi Slimane og Saint Laurent

Med sine karakteristiske spisse Chelsea-boots, smale jeans, fint skårete skinnjakker og svarte dresser fordoblet Hedi Slimanes år hos Saint Laurent, ifølge Vogue, motehusets inntjening i løpet av bare tre år. 

Da motemediene verden over på begynnelsen av 2018 kunne bringe nyheten om at Phoebe Philos avløser hos Céline het Hedi Slimane, lød det mange jubelrop i motebransjen. Og ikke minst fordi nyheten om den nye designeren ble etterfulgt av en beskjed om at Céline nå også ville introdusere herreklær, couture og parfymer. 

I dag er tonen en annen, men kun tiden vil vise om verden vil glemme Slimanes tøffe velkomst, og hvilket avtrykk han – også økonomisk – får satt på det franske motehuset.  

Kanskje du også er interessert i...