Mange butikker og kjøpesentre som Harrods i London og Galeries Lafayette i Paris legger inn flere millioner kroner årlig i kampen om å presentere det fineste og mest stemningsskapende julevinduene. Her hjemme i Oslo er det Steen & Strøm som står for byens vakreste julevindusutstilling.
Varemagasinet har i løpet av de siste 225 årene, på tvers av sin lange og stolte historie, blitt et symbol på jul i Oslo med sine dekorative julevindusutstillinger. I år setter de sin stolthet i å spre juleglede og skape nye minner sammen med Parfums Christian Dior, og markerer julehøytiden med vindusutstillingen ‘Midnight Strikes at the Château de la Colle Noire’ som gir et glimt av det magiske universet til Dior Beauty, som i fjor åpnet dørene til sin aller første butikk i Skandinavia med egen inngang fra Karl Johans gate.
Historisk samarbeid
Vindusutstillinger har gjennom de siste årene blitt en viktig del av shoppingopplevelsen for mange. Med årets utstilling, som er et lite kunstverk i seg selv, håper varemagasinet å skape nye juleminner for generasjoner fremover.
– Vi gleder oss stort over å samarbeide med Parfums Christian Dior i årets jule- og nyttårskampanje, som feirer "Season of Giving". Dette er første gang dette historiske varehuset samarbeider med et motehus i forbindelse med julemarkeringen, som er nok et steg mot å transformere Steen & Strøm til å bli et mer anerkjent luksusvarehus internasjonalt, sier administrerende direktør i Steen & Strøm, David Wilkinson.
I forbindelse med prosjektet har Dior samarbeidet med den italienske kunstneren Pietro Ruffo som har tatt utgangspunkt i merkevarens ikoniske identitet, som blant annet omfavner de himmelske, blå konstellasjonene og naturens skjønnhet.
— For dette prosjektet forestilte jeg meg at jeg lå på gresset til Château de la Colle Noire om natten, så mot nord og beundret stjernebildene rundt Nordstjernen, Lille bjørn, sjiraffen, gaupen, dragen, Perseus, Kassiopeia, som alle ser ut til å danse på himmelen. Fortryllet av dette synet, kan jeg dufte blomster rundt meg: fiolett, angelica, gardenia, sjasmin, appelsinblomst, frangipani, magnolia, duftene av rose og myrt – alle disse aromaene fremheves av stjernebildene, gjør dem nye og magiske, sier Ruffo i en pressemelding.