Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

IMG_2373-1

En ny start for Fall Winter Spring Summer

Da pandemien traff og alle Oslo-butikkene stengte ble det norske motehuset FWSS nødt til å tenke annerledes. Vi har tatt en prat med daglig leder Linn L. Christoffersen om utfordringene og veien videre!

Det norske motehuset Fall Winter Spring Summer har i snart ti år definert stilen til den typisk Oslo-jenta med kontrastfylte kolleksjoner av gode materialer, iøynefallende detaljer og feminine snitt. Det er ikke mange år siden merket åpnet dørene til egen butikk i Prinsensgate i Oslo for å kunne vise bredden i kolleksjonene sine, men koronapandemien resulterte dessverre med enda en permanent nedstenging.

Selv om butikken ble nødt til å stenge, åpnet et nytt kapittel for merket som nå har flyttet inn i nye lokaler og satser på eget konsept. Vi har tatt en prat med daglig leder Linn L. Christoffersen om utfordringer, sesongens kolleksjoner og veien videre.

Gi oss en liten oppdatering. Hva har skjedd den siste tiden?
– I fjor høst flyttet vi til nye lokaler på Bislett hvor vi samlet kontor, butikk og lager under samme tak. Vi lette i en lengre periode etter lokaler i et mer typisk boligområde og da lokalene på Bislett ble ledige føltes det veldig riktig, forteller Linn.

– Det har mange av de kvalitetene vi søkte og ga oss mulighet til å samle flere funksjoner under samme tak. Vi tror mange som bor i området er glade i FWSS og ønsker å ta turen innom oss når vi etterhvert kan åpne dørene igjen til vårt univers i Norabakken på Bislett. Vi ønsker at det skal være lav terskel for å komme innom oss, enten det er for å titte og hente inspirasjon, plukke opp en nettbestilling, shoppe eller bare for å bli bedre kjent med oss og få et innblikk i hvordan vi jobber.

IMG_2400-3

– FWSS er lokalt forankret og Norge er vårt hovedmarked. Vårt fokus ligger på å ta riktige og ansvarlige valg, og vokse langsomt. Vi har lenge jobbet med det å utdanne kunden i hvorfor vi bruker et bestemt type materiale, et bestemt plagg og hvilke egenskaper det har. Det er en kunnskap som antakelig var vanligere før, men som kanskje har forsvunnet litt med fast fashion? Vi ser det som en viktig oppgave å lage plagg som har et design som gjør at kunden ønsker å bruke det over tid og derfor laget av en kvalitet som faktisk muliggjør det.

Fortell litt om utfordringer har dere møtt på og hvordan er det å være en designer i tiden vi lever i nå?
– Pandemiåret har vært vanskelig som for mange andre, men det har også gitt oss tid til å rette fokus innad, komme på plass i nye lokaler og på mange måter har det vært en tid uten for mange forventninger. Vi jobber mer intuitivt og designet kommer mer fra oss enn fra ytre inntrykk.

– Usikkerheten har vært det mest krevende aspektet av pandemien for vår del. Vi lever i en verden hvor vi designer mer enn ett år frem i tid, og det har vært utfordrende å ikke vite hvilken verden vi designer eller planlegger for. Det har vært så mange usikre faktorer gjennom hele verdikjeden som vi ikke har hatt kontroll over. Er fabrikkene i utlandet i stand til å produsere varer eller må de stenge? Hvordan skal vi frakte varene når fraktratene mangedobles? Kan kundene våre ta imot varer og vil de ha mulighet til å betale for seg? Alt i alt har det heldigvis gått mye bedre enn vi fryktet da landet stengte ned for et drøyt år siden. Etter første nedstenging i fjor var det som om ingenting hadde hendt. Det var sol, sommer og folk shoppet overraskende mye. Det var et slags sug i markedet som holdt seg gjennom høsten. FWSS er på mange måter heldige som har Norge som hjemmemarked, da vi sammenlignet med mange andre land ikke har vært så hardt rammet.

FWSS_SU21_26_WEB

Hva kommer vi til å se mer av fra FWSS de neste sesongene?
– Vi ønsker ikke å jage flyktige trender, men lage plagg som oppleves relevante over tid. Det viktigste vi kan gjøre for miljøet er å sørge for at hvert plagg blir mer brukt, og vi etterstreber derfor å produsere klær med et design som gjør at kunden ønsker å bruke plagget over lang tid, i en kvalitet som muliggjør bruk og vask, sesong etter sesong. Tidløse plagg med kjærlighet til detaljer og materialer, vil prege kolleksjonene våre. Vi forsøker å bruke mest mulig rene kvaliteter, naturmaterialer og restematerialer fra annen produksjon.

Hva inspirerer deg i disse dager?
– Marka og hytteturer på fjellet har vært redningen! Friheten som ligger i å kunne bevege seg fritt i marka og følelsen av å komme nærmere naturen har gitt en slags ro i usikkerheten. Vi må ikke glemme hvor heldige vi er som har marka så lett tilgjengelig, rett utenfor bykjernen. I øyeblikket kjenner jeg på en glede over å gå inn i en ny sesong og hente frem de vårlige garderobefavorittene som trenchcoaten og Converse-sko.

FWSS_SU21_13_WEB

Trekk frem ditt absolutt-favorittplagg for sommeren
– Antakelig ikke det mest opplagte sommerplagget, men jeg elsker blazere og den grønne blazeren i en tynn ullkvalitet kommer til å bli flittig brukt, året rundt.

Hva er det første du skal gjøre når verden åpner opp igjen?
– Spise middag og drikke vin med gode venner! Selv om jeg savner å reise, er det de nære tingene jeg savner aller mest, sier Linn.

Se flere favoritter fra sommerkolleksjonen til Fall Winter Spring Summer under.

FWSS_SU21_16_WEB
FWSS_SU21__WEB_331
FWSS_SU21__WEB_34