Gestuz fyller 10 år
© Gestuz

Gestuz fyller 10 år

Feirer med egen Capsule-kolleksjon!

10. oktober 2018 av Sonia Uppal

Det danske merket Gestuz fyller ti år i dag, og feirer det hele med en egen capsule-kolleksjon, som slippes online i dag.

Vi har alltid vært fan av universet til Sanne Sehested, som grunnla merket og fortsatt er kreativ leder. Denne høsten leverer hun er sofistikert og rocka kolleksjon med blant annet noen nydelige kjoler og kåper vi drømmer om. 

Her i Norge har merket alltid holdt en sterk posisjon, og vi gleder oss til fortsettelsen.

FLØYELSKJOLE
FLØYELSKJOLE

Vi har snakket med sjefdesigner Sanne Sehested om kolleksjonen som markerer ti år på markedet.

Beskriv Gestuz med tre ord

– Effortless, sofistikeret og sexy.

Hva er ditt favorittplagg fra Capsule-kolleksjonen?

– Jeg er stolt av alle plaggene, så det er svært vanskelig å plukke ut kun ett, mest fordi dem alle har en spesiell betydning for meg. Den lange kjolen med print er helt spesiell – jeg hadde den på til min bestevenninnes bryllup og danset i den natten lang.

Beskriv den typiske Gestuz-jenta?

– Hun er avslappet, kul og selvsikker. Hun tørr å skille seg ut, og er den jenta alle vil være venn med. Hun følger ingen trender slavisk, men skaper sin helt egen unike stil. 

Hva er en bra stil for deg?

– De best kledde kvinnene er som regel de som utstråler selvtillit, og derfor har det alltid vært viktig for meg å lage klær som får kvinner til å føle seg bra.

Sjefsdesigner Sanne Sehested

Sjefsdesigner Sanne Sehested 

Hvor henter du inspirasjon til hver kolleksjon fra?

– Mennesker, musikk, kunst, reiser - det finnes ingen begrensninger. Musikk har alltid vært en stor inspirasjonskilde for meg. Det finnes lite som får meg til i så godt humør som musikk du kan slå deg løs til. Artister eller albumer har ofte dannet grunnlaget for en ny kolleksjon - som vår AW18 som er inspirert av Rolling Stones og det livet de levde i Villa Nellcôte i Syd-Frankrike på 70-tallet.

Hvordan mener du markedet har utviklet seg? Og hvordan er det å være i tøff konkurranse med så mange gode danske merker?

– Mediebildet har vokst drastisk, og sosiale medier har fått et høyere posisjon enn noen gang. VI følger bare etter og bruker kanalene aktivt til salg og markedsføring - fordi det er det eneste som gjelder nå. For å overleve på markedet er man nødt til å være tilgjengelig der kjøperne er, men vi utvikler oss og lærer noe nytt konstant.

– De danske merkene har virkelig banet vei og nådd internasjonal suksess, og jeg er så stolt av å være en del av denne utviklingen. København har blitt en motemetropol, som hele verden holder øye med og den beste delen er at det finnes plass for alle, så lenge man byr på noe unikt.

Hvem er ditt stilikon?

– Min mor. Hun ser alltid så fantastisk ut. Jeg husker på 70-tallet da hun alltid gikk med slengbukser og hennes lange, bølgete hår.

Hvor er merket om ti år?

– Jeg drømmer om å se skikkelig kule damer ikledd Gestuz. Jeg drømmer også om å åpne på flere internasjonale markeder og lage miljøvennlige plagg av resirkulerte stoffer. Drømmene er mange og ambisjonene høye.

Hvilket plagg redder alltid kleskrisa?

– En jeans, t-skjorte og skinnjakke over. Alltid!

Hva er ditt beste stylingtips?

– Utstråling! Ta på deg klær som får frem det beste i deg.

Se kolleksjonen som lanseres i dag.

FESTTOPP
MAXIKJOLE
DRAPERT SKINNJAKKE
DENIMKJOLEN
ULLJAKKEN


KJOLE MED NAGLER
TOPP MED STROPPER
PERLE JAKKEN
KABELSTRIKK

Kanskje du også er interessert i...