
Henrik Vibskov designer kostymer for ballettforestilling
Vi har vært så heldige å få møte den danske designeren Henrik Vibskov på Den Norske Opera og Ballett som sammen med koreograf Alexander Ekman lager en unik danseforestilling!
AvI kveld er det premiere på forestillingen Rooms, og vår skribent har vært så heldig å få komme innenfor husets fire vegger for å se hva som rører seg på innsiden av Den Norske Opera og Ballett et par dager i forveien.
Rooms er et helt unikt stykke; En danseforestilling i vandreform der publikum faktisk er med både på, bak og rundt scenen. Og kostymene er designet av den danske stjernedesigneren Henrik Vibskov. Da kan det vel bare bli suksess?
Hva er grunnen til at du både tidligere, og her har valgt å jobbe med dansere?
– Jeg har selv både spilt musikk og danset helt siden jeg var liten, derfor ligger det i min natur å jobbe med dans og bevegelse. Det er en uttrykksform jeg liker godt, og synes det er morsomt å kunne kombinere mote med bevegelse og musikk. Derfor har jeg også brukt dansere på catwalken tidligere. Jeg liker måten de beveger seg på i samspill med musikken som brukes.
Du har jobbet med Alexander Ekman og komponist Mikael Karlsson mange ganger nå, og det virker som om dere har en ganske unik greie gående. Fortell?
– Jeg vet ikke, det fungerer bare godt. Måten vi jobber på med å skape ting sammen der og da og bruke mye humor i arbeidet. Denne forestillingen skapes jo bare på to uker, og det kommer til å være en prosess i kontinuerlig forandring helt til premiere. For eksempel ble koreografien til før kostymene - noe som ikke er helt vanlig.
Nei? Fortell oss mer om kostymene. Du er jo kjent for å bruke sterke farger. Blir det Vibskovsignatur på Rooms?
– Egentlig ville jeg ha hvitt. Helt hvite dansere, med grønt hår og grønne øyne. Jeg ville ha én ren farge som gikk igjen overalt. Men vi var så presset på tid, at vi måtte finne en farge som kunne brukes på alt fra kostymer til ulike rekvisitter og møblement. Så da ble det lyseblå. Det finnes jo allerede lyseblå dynetrekk og madrasser og flere andre ting vi bruker i forestillingen i butikken, så da sparte vi oss for mye tid kan du si.
..og oransje baller som hodeplagg?
– Vel, vi kunne ikke bare ha snill lyseblå. Måtte ha en kontrastfarge også. Ballene har jeg brukt tidligere til noe i København, så jeg fant ut at vi kunne trekke dem om i en annen farge og gi dem nytt liv på Operaen. I tillegg har jeg lekt meg med ulike former og dimensjoner, og mange av danserne har fått puter stappet rundt i kostymene både her og der. Det skaper et gøyalt uttrykk og et tydeligere konsept.
Men de skal fortsatt klare å danse i dem da?
– Ja. Jeg var på en kostymeprøve her på Operaen for en ukes tid siden, da jeg mer eller mindre skulle bestemme de ulike kostymene til alle 40 dansere på tre timer. Alt stoffet hadde ikke engang kommet. Det var totalt crazy, puter og dansere fløy vegg-i-mellom. Men vi fikk det hele til å passe sammen, på et vis.