Simon Porte Jacquemus
© Getty Images

Simon Jacquemus: Møt fransk motes vidunderbarn

Kjenner du mannen bak fjorårets mest omtalte hodeplagg? Vi tegner et portrett av den unge designeren, som har tatt moteverdenen med storm

1. april 2019 av Marlene Toldbod Jakobsen

Han er fransk motes vidunderbarn og har på under ti år slått sitt navn fast verden over, som en av de mest ærlige og humoristiske designere i bransjen. 28-årige Simon Porte Jacquemus` fans er bland annet Beyonce og Jeanne Damas. Han så på Karl Lagerfeld som sin mentor, også er han mannen bak fjorårets mest omtalte solhatt. 

Je m'apelle Simon Jacquemus

Sjeldent har en hatt fått så mye oppmerksomhet ved et bryllup, som da modell Emma Leth en junidag i fjor gikk ned en gressplen iført en en meter bred stråhatt i stede for et slør for å si ja til kunstneren Tal R. Brudekjolen stjeler gjerne oppmerksomheten, ja. Det lykkelige paret, ja. En hatt, nei. Men det var ikke hvilken som helst hatt. Det var Simon Porte Jacquemus` versjon av en moderne solhatt, og sommeren 2018 var den all the rage

Emily Ratajkowski og Bella Hadid ferieret også med hatten - hvordan de lykkes med å pakke den i en koffert melder Instagramhistoriene ikke noe om. Likevell ble Jacquemus-hatten satt i produksjon og utsolgt fire ganger i løpet av sommeren.

© Anna Stokland // Jacquemus SS19

Evnen til å vekke oppsikt med sitt design har Simon Porte Jacquemus hatt siden han som 19-årig i 2009 grunnla Jacquemus. Som 21-årig presenterte han sin første kolleksjon, uten noen form for utdannelse. Han flyttet et par år tidligere til Paris for å gå på École Supérieure des Arts
et Techniques de la Mode, men droppet ut etter kun to måneder. Han mente de medstuderende var for passionløse og underviserene for kjedelig. 

Senere det samme året gikk han tilfeldigvis forbi en gardinbutikk og gikk inn for å spørre syersken hva hun skulle ha for å sy et skjørt han hadde tegnet. 100 euro fattigere gikk Simon ut av butikken med et av sine første designs - et enkelt skjørt med høyt liv, med lynlås i siden. Ingen knapper, ingen lommer - det hadde han ikke råd til.

Den slags lavpraktik har preget hele hans tilgang til å bygge brandet Jacquemus opp. I begynnelsen var pengene små - det var nesten ingen da Simon først flyttet til Paris. Hvis man ikke har noen penger, men gjerne vil kjøpe materialer til å designe tøy er det kun en vei: få en jobb. Når man er Simon Porte Jacquemus er det ikke bare hvilken som helst jobb, men som ekspeditør i Comme des Garçons’ butikk på Rue du Fauborg Saint-Honoré med anbefaling av Rei Kawakubo og hennes mann, Dover Street Market-grundleggeren, Adrian Joffe. Han hadde sett Jacquemus` arbeid i et showroom i Tokyo, som hadde tatt hans tredje kolleksjon inn. 

"Jeg så med det samme at han hadde en friskhet og originalitet, og ikke minst en sterk visjon. Jeg har aldri møtt noen så oppsatt og klar rundt hva han vil," har Adrian Joffe fortalt til Vouge Arabia. 

Les også: 3 skjønnhetstriks franske kvinner sverger til 

Joffe var også en av de første til å kjøpe inn i Jacquemus til Dover Street Market. I to år arbeidet Simon hver eneste dag i Comme des Garcons og designet kolleksjonene om kvelden, innen han viet seg til brandet på fulltid. 

I dag har Simon Porte Jacquemus 40 ansatte i sitt syv år unge brand, som han har formålet å lede selv, uten oppkjøp eller innblanding fra de store franske mote motekonsern. I følge Business of Fashion hadde virksomheten en omsetning på 5 millioner euro i 2016. Alle klærene blir fremdeles designet utelukkende av ham selv i hans nye studio med utsikt over Saint martin-kanalen og blir solgt i over 100 butikker verden over. 

Drømmen om Paris

Før Simon Porte Jacquemus tok den internasjonale moteverdenen med storm bodde han på landet i den lille byen Mallefort tett på Marseille. Foreldrene hans var bønder og selvforsynte. Som barn solgte Simon grønnsaker og lavendel til turister i en veikantsbod for å tjene lommepenger. Allerede da var han fullstendig besatt av to ting: Paris og uniformer - og som barn drømte han både om å bli prest og soldat. Aldri på grunn av det faglige, det kunne ikke ligge lengre fra hans personlighet, men kun for den uniformelle påkledningen. Hans favoritt aktivitet - utenom å se sin far ta fram banduniformen og opptre med sitt rockeband - var å drømme seg vekk til den franske hovedstaden. 

"Jeg pleide å holde øye med nummerskiltene, slik at jeg kun solgte lavendel til turister fra paris og på den måte kunne snakke med dem om byen," har han fortalt. 

Det med uniformene kommer kanskje ikke direkte til uttrykk i hans klær, men man kan se et hint av det her og der - spesielt i de tidligere kolleksjonene. Her viste Jacquemus en veldig ung og sporty look - korte skjørt, crop tops, tennissko - med enkle snitt og få detaljer var det designet med hans jevnaldrede i tankene og derfor ikke überkomplisert. Hans forkjærlighet for uniformer kom også til syne da kan viste sin høst/vinter 2013-kolleksjon i en lukket svømmehal og utleverte blå overtrekk til å ta over skoene. 

Ettersom årene har gått og formuen vokser har kolleksjonene utviklet seg i en mer sofistikert retning med veldraperte og tettsittende klær kombinert med oversized, voluminøse former, akkurat som skulpturelle sko og velproposjonerte vesker også har funnet veien inn i sortimentet. 

© Jacquemus

Den røde tråden gjennom hele hans karriere er en leken og humoristisk tone. Han sier selv at han designer til den franske kvinne - ikke den parisiske. Det er da også erfaringer fra hans sydfranske hjem som duften fra lavendelmarkene, gamle menn som møtes over petanque på det lokale torget og kvinner med flate sko, vilt hår og et stort smil - joie de
vivre - som gjør hans design så fargerikt og livlig. 

Jacuemus-universet er veldig sanselig og hans sterke tilknytning til syd frankrike skinner igjennom i alt fra kolleksjoner til kampagnelocations og fargevalg. For eksempel var hans vår/sommer 2015 kolleksjon en hylles til parasollene på strendene i Marseille og bestod av stripede print i fargene gul, rosa og blå. Ofte er hans sydfranske familie også en del av prosessen - hans bestemor, Liline, kommer alltid til showene, og i 2016 åpnet hans lille fetter Jean catwalken iført en litt for stor, hvit Jacquemus-skjorte. 

Simon Porte Jacquemus’ univers er frem for alt fylt med historier. Det var en nødvendighet da han grunnla brandet og ikke hadde råd til å lage så utviklede designs som i dag. Rammen rundt kolleksjonene stod sterkt - og det holder han fast i. Det er en historie som alltid går igjen: den er om hans mor, Valérie. Jacquemus var hennes pikenavn og hun døde plutselig i en bilulykke kun 42 år gammel da Simon var 18. 

"Jeg vil alltid bruke Jacquemus-navnet for å være tett på og minnes min mor," fortalte Simon nylig til amerikanse Vouge. Det var i forbindelse med at han i 2018 presenterte sin første herrekolleksjon i Marseille, som i likhet med det syv år gamle kvinnebranded, skal hete Jacquemus.

Fra Instagram til Vogue

Simon Porte Jacquemus har fra dag en hatt et formål om å gjøre toppen av fransk mote nysgjerrig på sine ideer. Som barn av 2000-årene er han vokst opp med sosiale medier, og det har vært hans foretrukne strategi til å nå både motefolk, fans, venner og kunder. Designer og modell Jeanne Damas var modell i hans aller første kampagne i 2011 - de to møttes via Instagram og er fremdeles beste venner - og i dag følger over 800.000 Jacquemus på mediet. 

Det var på samme måte at han i 2011 fikk supermodell og Chanel-muse Caroline de Maigret til å medvirke i sin vår/sommer 2012- kampanje - han skrev til henne på Facebook og fortalte hvor vakker han syntes hun er og plutselig stod hun foran kameraet i en oversized Jacquemus kjoler og gjørmete gummistøvler, omringet av hunder ute på landet og fotograferte kampagnebilder. Det var også i 2011 at Simon stoppet franske Vouges moteredaktør Emmanuelle Alt under moteuken og insisterte på at hun skulle se hans kolleksjon. Noe hun gjorde. Det resulterte etterfølgende i et oppslag i Vouge til Jacquemus. Noen kaller det kanskje modig. Han selv kaller det naivt. 

Chanel-muse Caroline de Maigret
© Getty Images

"Jeg tror, det er naivitet og det faktum, at jeg ikke kjente systemet i motebransjen, da jeg startet som har gitt meg en fordel," fortalte Simon i fjord. 

Uansett hva det er, så virker det. Den direkte kontakten kjennetegner hans vesen, og hans profiltekst på Instagram innfanger akkurat det inntrykket han etterlater omverden med - blid og alltid med et stort smil. Det står "Jeg heter Simon, jeg elsker blått og hvitt, striper, solen, frukt, speil, livet, poesi, Marseille og 80-tallet".

Seneste

Kanskje du også er interessert i...