© Privat/Produsent

Søstrene Aissatou og Haddy Ceesay: – Vi ønsker å løfte, inspirere og bidra til å gjøre en forskjell

Søstrene Aissatou (28) og Haddy Ceesay (29) fra Ellingsrud i Oslo vokste opp med en mor som elsket å kle opp døtrene i fine smykker, sko og klær. I dag driver de eget smykkemerke, oppkalt etter morens familienavn, Diawéne

Fortell oss om hvordan det hele startet og når dere bestemte dere for å starte smykkemerket Diawéne?
– Vi er begge kreative sjeler og ble alltid pyntet opp av mamma med smykker fra Senegal og Gambia i Vest-Afrika, hjemlandene våre. Vi forsto aldri helt symbolikken i håndverket, før vi flyttet til USA. Her fikk vi en helt fantastisk opplevelse og et innblikk i hvor multikulturelt USA er, og hvor godt amerikanere, både bevisst og ubevisst, har integrert varer og mat fra andre deler av verden inn i sin kultur. Mote har alltid vært en del av oss og måten vi alltid har uttrykt oss på.

Hvordan er dere begge inspirert av bakgrunnen deres?
– Vi er inspirert av kulturen vår, og er så heldige som har fått vokse opp med flere kulturer – spesielt den delen fra Senegal er vi ekstra stolte over. Verdiene i kulturen er så rik – musikken, dansen, kunsten, håndverket og samholdet vi har sett i familien vår opp gjennom årene er helt unik. Vi snakker ofte om Youssou N'Dour, en kjent musiker fra Senegal. Musikken og tekstene hans har satt dype spor i barndommen, spesielt ved høytider og bursdager. I Senegal har ulike smykker sin egen betydning. Et armbånd med et navn inngravert er en gave man får ved fødsel, mens magesmykker eller bin bin, som det heter på wolof, er pynt kvinner bruker for å uttrykke seg. Diawéne er et resultat av de inntrykkene, samholdet i familien og historiene.

Fortell om hva smykker helt personlig betyr for dere?
– Vi er jo to skranglekasser med smykker fra topp til tå. Smykker har alltid vært en del av hvem vi er – vi fikk hull i ørene før vi kunne krabbe, og smykker, spesielt øredobber og ringer, har blitt en viktig del av vår personlige stil som speiles i Diawéne.

Søstrene ble pyntet opp med vakre afrikanske smykker til hver eneste anledning fra de var små.

© Privat
© Privat/Produsent

Den typiske Diawéne-jenta har glimt i øyet

Hvordan er det å jobbe sammen som søstre, hva er det beste og verste?
– Vi elsker å jobbe sammen, og det er alltid gøy så lenge vi er enige om hvilken retning vi ønsker å gå i, men det er ikke like gøy når vi er uenige, og da er det ingen av oss som holder igjen, for å si det sånn. Vi prøver også å skille på rollene, Aissatou holder mest i markedsføringen, mens Haddy det administrative. Vi er jo bestevenner, så vi snakker om alt, hele tiden.

Hva krangler dere om, da?
– Vi er ofte uenige i arbeidsmetoder. Aissatou er avhengig av struktur og organisering, mens Haddy klarer å jobbe under press og rot. Det er nok der vi krangler mest. Aissatou noterer mye, og har som regel en oversikt over det meste, mens på Haddy sin side er det ikke akkurat like ryddig. Men vi utfyller hverandre, og har blitt veldig flinke til å kommunisere.

Beskriv Diawène, og hvem er deres største girlcrush?
– Den typiske Diawéne-jenta er en person med glimt i øyet. Hun er ikke redd for å skille seg ut, og er opptatt av å assosieres med merker som har en sterk identitet. Rihanna er vår store girlcrush. Vi har elsket henne fra første låt, Pon de Replay. Herregud, vi ble helt forelsket. Klærne hennes, håret, sminken, dansen og musikken, alt klaffer. Og tenk at hun faktisk opptrådte under Super Bowl, høygravid. Hun er en skikkelig power woman, og har fått til helt sinnssykt mye både med musikken, Fenty beauty og Savage x Fenty. Vi elsker å se women of color gjøre det bra og være så fearless som henne. Det er utrolig inspirerende.

Hva er deres største bekymring i tiden vi lever i nå?
– Det å ikke la seg påvirkes av trender kan være svært utfordrende, spesielt når man blir eksponert for reklame og bilder på sosiale medier hele tiden. Vi snakker også mye om å se verdi i ordentlig håndverk, og er redd for at folk på et tidspunkt skal slutte å sette pris på kunst, som vi baserer alle smykkene våre på.

Hvor drømmer dere om at merket skal være om ti år, og hvilke mål har dere?
– Vi ønsker å komme til et punkt hvor arbeidet vi har gjort gjennom Diawéne kan være med på å løfte andre som kjenner seg igjen i identiteten vår, men også være med på å gjøre en forskjell på mange måter. Vi ønsker å løfte, inspirere og bidra til å gjøre en forskjell, både her og i Senegal.

– Du ender opp med å forstå flere kulturer

Hva betyr det for dere å være flerkulturelle i et norsk samfunn? Hva er det som er så bra ved det? Hvilke kvaliteter verdsetter dere, og hva gjør at dere skiller dere ut?
– Helt avhengig av hvordan du ser på det, så vil vi si at det å være flerkulturell i Norge er en fordel. Vi har mye til felles med mange som ofte blir referert til som tredjekultursbarn, og derfor sier vi ofte at Diawéne er et resultat av nettopp dette, noe som gir oss en bredere forståelse, inspirasjon og inntrykk. Det som er fint ved å være flerkulturell i et norsk samfunn, spesielt i Oslo, er at du vokser opp med å forstå flere kulturer, enn den du har vokst opp med selv. Vi har nesten bedre forståelse for kulturen til en nabo fra et annet land, enn en person som har vokst opp i hjemlandet til foreldrene våre. Derfor tror vi det er en kombinasjon av hvordan vi uttrykker kultur, arv og historie gjennom brandet gjør at vi skiller oss ut.

Har dere et favorittmotehus, som dere alltid inspireres av?
– Ja, Jacquemus! Alt Simon gjør er riktig. Vi elsker også klesmerket Daily Paper, som har mange av de samme verdiene i brandet sitt som det vi har. De er opptatt av samfunn og kultur, noe som gjør at vi føler oss veldig hjemme i brandets historie og identitet, og elsker at de ikke er redde for å skille seg ut. Andre favoritter er Ganni, Telfar, Pearl Octopuss.y og Envelope1976.

Hvilke trender skal dere følge denne sesongen, og hvilke nøkkelplagg står øverst på ønskelisten akkurat nå?
– Skjørt, kanskje? Vi følger ikke trender, men elsker korte skjørt og kjoler sammen med søte hæler og Diawéne-smykker. Vi elsker også å være på de internasjonale moteukene, Haddy mest – hun reiser til Paris, mens vi tar Oslo og København sammen.

24 timer i Oslo – hva bør man gjøre?
– En tur forbi slottet er et must, og så videre til Bogstadveien, hvor du finner butikker som Moniker og mange bra spisesteder. Sjekk også ut Aker Brygge og Oslo Bukta. Hvis du ønsker å teste en god Oslo-rett, anbefaler vi en god, gammeldags kebab fra New Winny! Ellers er Angst og Gamle Skobutikken bra steder for å samle gjengen.

Hvilket antrekk funker alltid?
– Vi er ganske like i stilen, så kanskje en T-skjorte fra Uniqlo og et par jeans. Det funker alltid med noen solbriller, en søt skulderveske og freshe Mary Frieda-hoops fra Diawéne.

Hvordan påvirkes dere av sosiale medier?
– Vi har brukt mye tid på å finne kontoer som gir oss akkurat det vi trenger, altså brukere som er inspirert av Vest-Afrika, eller at de er derfra. Vi føler at det hjelper oss å forstå oss selv bedre og hvordan man kan tolke det å være flerkulturell.

Til slutt – del et smykkeråd ...
– Vi trenger alle Diawéne-smykker i skrinet.

Håndplukket til deg