Stjernedesigneren bak Meghan Markles brudekjole er klar med ny og budsjettvennlig kolleksjon

Nytt designsamarbeid gjør det mulig å kjøpe klær av designeren bak Meghan Markles brudekjole - og prisen starter på 200 kroner.

Meghan Markles helt hvite og enkle brudekjole med båthalsutringning og trekvartlange ermer vakte stor oppmerksomhet verden over da hun sa ja til Storbritannias prins Harry i 2018.

Det var garantert mange jenter og kvinner som sendte lange og drømmende blikk mot kjolen, som var designet av den britiske stjernedesigneren Clare Waight Keller. Men nå er det ikke lenger uvirkelig å bære en kjole eller andre plagg fra designeren bak den ikoniske brudekjolen. Et nytt samarbeid gjør det nemlig mulig å kjøpe klær av Clare Waight Keller til basisgarderoben til fornuftige priser.

Stjernedesigneren bak kolleksjonen

Hun har tidligere vært sjefdesigner for kjente motehus som Chloé og Givenchy. Nå står hun i spissen for et designsamarbeid med det populære japanske merket Uniqlo, som har blitt et uunngåelig valg for å utvide basisgarderoben.

Uniqlo med ny kolleksjon

Kolleksjonens fargepalett er allsidig og inneholder både sterke farger og naturlige nyanser.

© Privat

Den første delen av kolleksjonen ble lansert i begynnelsen av året, og nå er det på tide å avduke den andre delen, som ble lansert 28. mars.

Kolleksjonen vil være tilgjengelig på nett og i utvalgte butikker.

I forbindelse med lanseringen reiste vi til London for å snakke med Clare om tankene bak kolleksjonen. Les intervjuet her:

Hva er forskjellen mellom å designe kolleksjoner for de store, fremtredende motehusene og å lage en kolleksjon for Uniqlo som er mer "tilgjengelig"?
"Fordi kolleksjonen for Uniqlo når ut til så mange mennesker, har jeg nå nådd en helt annen målgruppe. Det er så hyggelig at folk sender meg bilder på Instagram og forteller meg at de har kjøpt noe fra kolleksjonen min og er fornøyd med det."

"Det er veldig givende at det er så mange som har glede av kolleksjonen min og kan kjøpe flere plagg i stedet for å spare i et halvt år for å kjøpe bare ett design. Det oppmuntrer folk til å være modige, for de fleste er mer tilbøyelige til å kjøpe noe fargerikt eller dristig når det ikke er så dyrt."

Selv om det er en ganske liten kolleksjon med 35 plagg, brukte jeg seks måneder på å designe og skape den. — Clare Waight Keller

Det tok deg 500 timer å skape Meghan Markles brudekjole. Hvor lang tid tar det å skape en kolleksjon som denne?
"Det er faktisk ganske interessant - selv om det er en ganske liten kolleksjon på 35 plagg, brukte jeg seks måneder på å designe og skape den. I motsetning til de store, eksklusive motehusene som lager kolleksjoner hver tredje måned. Her lager vi to kolleksjoner i året, og jeg kan virkelig fokusere på disse to."

Sko i kolleksjonen til Uniqlo

Kolleksjonen består av 35 plagg - deriblant disse vakre, svarte sandalene med platåsåle.

© Privat
Alt dette kommer fra den japanske filosofien om å perfeksjonere alt — Clare Waight Keller

Uniqlo er et japansk merke. Hvordan har dette påvirket prosessen din, og hvordan gjenspeiles din britiske bakgrunn i kolleksjonen?
"Uniqlo er definitivt veldig japansk i sin kultur - det er det ingen tvil om. Alt er perfekt, nøyaktig og rent. De er virkelig perfeksjonistiske når det gjelder arbeidet. Vi har for eksempel hatt 4-5 prøver, noe som er en luksus å kunne gjøre, slik at jeg kan finpusse om og om igjen."

"Alt dette kommer fra den japanske filosofien om å perfeksjonere alt. Den britiske delen av meg tilfører letthet, løsner opp og prøver å leke litt mer. Jeg synes faktisk at den dynamikken skaper en god balanse."

Vi gjør oppmerksom på at journalisten ble invitert av Uniqlo til å gjennomføre intervjuet, og at deler av reisen ble dekket.