© Natalie Schou Standal

Lager kåper av gamle pledd

Å kaste minst mulig er nærmest blitt en livsstil for enkelte. Maja Stabel gjorde det til sitt levebrød.

31. oktober 2018 av Alexandra Sætran

– Jeg greide ikke å rettferdiggjøre det å være klesdesigner under studiet, så på en måte ble jeg tvingt til å tenke utenfor boksen, starter Maja Stabel. 

Det heter seg at ’One woman’s trash is another womans’s treasure’. Ordtaket lyder som en god gammeldags klisje, men er akkurat dette illustratør og designer Maja Stabel jobber med. På få år har hun etablert et varemerke og en forretningsmodell uten om det vanlige. Maja bruker gamle tepper, og syr de om til eksklusive kåper. 

– Jeg liker ikke å omtale designet mitt som gamle tepper. Kåpene skal ikke være re-design, men en eksklusiv vare. Teppene jeg finner er unike, og det er en grunn til at de har holdt seg såpass bra.

Maja er utdannet designer fra høyskolen i Oslo, og som mange andre gryende designere gikk det litt for fort i svingene etter endt utdannelse. Produksjonen fungerte ikke, det ble dyrt - og etterhvert innså Maja at hun måtte finne andre ben å stå på - i alle fall for en periode. Hun begynte med undervisning av noe som heter Zero waste, noe som går ut på å produsere nye varer uten å kaste. Zero waste er ikke et nytt fenomen, men det er ikke veldig utbredt i Norge, og særlig ikke i motebransjen. 

Ved siden av å undervise, har Maja nå tatt opp kampen om å jobbe som designer igjen - dette ved å endre tankemåte og å flytte produksjonen lokalt. Butikken JF Curated i Oslo har tatt inn kåpene som nå kjennetegner det Maja står for, samt at de selges via nett og instagram.

© Natalie Schou Standal

– Jeg er opptatt av å få det til å bli en helt ny vare. Det skal være fine kåper i seg selv, uten at man må høre på historien min. Det er førsteprioritet i mitt hode. Det er likevel en utfordring å finne noe som kan fungere. Jeg får ofte henvendelser, blant annet fra damer som har pledd liggende på loftet. I tillegg er jeg ofte på loppisjakt, eller jakter på Finn.no. 

Hva skal til for at du får en god teppejakt?

– Om jeg finner et ullpledd av god kvalitet som er godt tatt vare på. Jeg har funnet ut at Berger-pledd fra 80-tallet er spesielt bra, med godt tettvevd kvalitet. Så er det en del pastellfargede ulltepper som ble brukt til sengetepper blant annet. Disse er veldig fine å bruke, og de holder seg godt. De er ofte av god kvalitet, litt tykkere. De blir gode og varme med litt ekstra for.

Maja produserer jakkene sine på en bedrift som heter Noris i Trøndelag. Der jobber hun med syriske flyktninger, som hjelper til med produksjonen. Maja innrømmer at hun ikke er best bak symaskinen selv, men at det er designdelen hun brenner for.

– Da jeg hadde møte med Noris var det klaff med en gang fordi de trodde på prosjektet mitt. Vi hadde en veldig god kjemi fra starten av og har et godt utgangspunkt for videre samarbeid med bærekraftig utbytte for begge parter - vi føler det er en vinn-vinn situasjon.

– På grunn av at jeg har som mål å bruke absolutt hele ullpleddet, blir det sjelden kroppsnære plagg. Det har på en måte også blitt min signatur. Jeg føler designet mitt er det motsatte av enkelt, og jeg blir mer kreativ da jeg må finne andre løsninger på grunn av konseptet mitt, sier designeren.


Hvor ser du for deg kåpene dine i fremtiden?

– Jeg vil fortsette å lage eksklusive varer av god kvalitet og holder nå på med å designe og planlegge nye plagg. Alle plagg skal lages av gjenbruksmaterialer og jeg vil gjerne vise at det kan lages tidløse, stilrene plagg hvor man ikke nødvendigvis tenker over at materialene har levd et liv før.

Vi planlegger nå en modell for sosialt entreprenørskap og vil jobbe med integreringsarbeid der vi kan hjelpe fler ut i jobb. Det handler ikke bare om å få seg jobb, men at man har tilhørighet og føler mestring i forhold til det å være i en jobbsituasjon. Først vil vi fokusere på en større produksjon i Rissa og sette opp en systue der - og hvem vet, kanskje vår modell kan settes i gang flere steder i landet? 

Hvordan føler du shoppevanene til nordmenn er i dag? Er det vanskelig å få de til å tenke som deg?

– Det er en liten utfordring hvor man må bevisstgjøre forbrukeren i forhold til bærekraftig forbruk. Ikke alle er klar over hvor forurensende tekstilindustrien faktisk er - at luftfart og internasjonal shipping kombinert forurenser mindre enn tekstilindustrien.

De som kjøper kåpene mine er veldig engasjerte, så jeg ser at det er fler og fler som er bevisst. Samtidig er det en lang vei å gå for at alle skal forstå hvor viktig det er å bruke 'forbrukerstemmen' sin for å gjøre en forskjell. Ved å kjøpe mindre og bærekraftige klær av god kvalitet og boikotte 'fast fashion' kan man være med på å snu klesindustrien mot det mer miljøvennlige. 

Kanskje du også er interessert i...