Kine B. Hartz: – Mote for motens skyld © Anna Stokland

Mote for motens skyld

I mai-utgaven av Costume tok sjefredaktør Kine B. Hartz et oppgjør med kritikken motemagasiner ofte blir utsatt for. Les hele teksten her!

  • I anledning årets kvinnedag intervjuet P3-reporter Christine Dancke intetanende menn slik kvinner ofte blir intervjuet på den røde løperen – og det ble en viral hit. De får spørsmål om hvor klærne deres er fra, hvordan de kombinerer familieliv med karriere, hvordan det er å spille i et «manneband» og hvordan de er rollemodell for andre unge menn. De ser perplekse ut og blir flaue. Hvorfor spør de ikke om den siste platen deres eller om de tror de vinner i kveld, liksom?

  • Danckes eksperiment hadde vært interessant å overføre til vår verden. Får egentlig våre mer maskuline kollegaer samme type oppmerksomhet som oss? For tenk om en kommentator ytret seg i avisspaltene om det ensidige fokuset i Jakt & Fiske? Eller en VG-journalist skrev om hvor dyrt alt utstyret som omtales i ski- og snowboardmagasinet Fri Flyt er – eller om turene til Dubai og Frankrike for å teste ny bil for et bilmagasin er sponset? Og hvorfor er det aldri noen som tar opp hvor hvite, slanke og tilsynelatende vellykkede alle mennene i Sykkelmagasinet er?

  • Som sjefredaktør for Norges største motemagasin er jeg åpen for konstruktive diskusjoner rundt innhold, men det er som en av leserne våre svarer i en fersk undersøkelse: «Costume er akkurat det jeg vil ha av nyheter innen trender og mote. Alt annet kan jeg lese andre steder.»

  • I Costume er vi ikke redde for å ha en mening – enten det gjelder Trumps kvinnesyn slik vi gjorde på lederplass i februarutgaven, å ta avstand fra pels ved aldri å vise det, eller fronte likeverd i form av Equality-genseren vi lanserte sammen med motemerket FWSS til inntekt for Plan International i mars. Men vi er først og fremst et magasin våre lesere kjøper igjen og igjen – fordi vi er best og mest inspirerende på mote.

© Isabel Watson

(Utdrag fra maiutgaven som har vært i butikk)