2024s største stilikon fronter kampanje for norsk motemerke

Eleganse til fingerspissene og "lift selfies" har gjort henne til en internasjonal stilstjerne. Nå fronter hun høst; og vinterkampanjen til et populært norskbasert merke.

Mote- og filmbransjen har en gjensidig påvirkningskraft; film og tv-serier eksponerer oss for nye tendenser, gjenoppliver gamle trender og kan inspirere nye looks på catwalken. Det finnes mange eksempler på ikoniske moteøyeblikk på tv-skjermen; hvem kan for eksempel glemme Audrey Hepburns sorte kjole i "Breakfast at Tiffany’s", eller Carrie Bradshaw’s fantastiske garderobe i "Sex and the City"?

Derfor er det kanskje ikke så rart at nettopp en skuespiller fra en av 2000-tallets største tv-serier har gjort et stort comeback på grunn av sin utsøkte stilsans. Kelly Rutherford, også kjent som den ultrachike Lily van der Woodsen i den populære serien "Gossip Girl", har holdt en relativt lav profil siden serien ble avsluttet i 2012. Men etter hvert som Quiet Luxury-trenden har fått en stor tilhengerskare har den amerikanske skuespillerens "lift selfies", hvor hun deler elegante antrekk og viser hvordan hun håndterer klassisk styling til fingerspissene, sørget for flere millioner følgere og gjort henne til et stilikon.

Det er nettopp hennes elegante og klassiske stil som gjør Rutherford til den perfekte frontfigur for det norskbaserte merket The Curated, grunnlagt av australske Nicola Harlem som bor i Asker utenfor Oslo. Merket har opplevd stor suksess siden oppstarten i 2018 med det som startet som et lite graviditetsprosjekt med salg av luksuriøs kashmir til "ærlige priser". Det var ren og skjær flaks som gjorde at designeren møtte stilstjernen Rutherford, forteller Harlem til Costume:

–Jeg var så heldig å komme i kontakt med Kelly da hun kom inn i butikken vår i København ved en ren tilfeldighet. Vi følte at hun ville være den perfekte ambassadøren for merket vårt denne sesongen, fordi hun representerer alt det The Curated og kundene trakter etter. Kelly er så jordnær og virkelig både ydmyk og elegant. Å lansere en kampanje som dette er en drøm og en milepæl. Det er noe jeg aldri kunne ha drømt om for seks år siden, da jeg lå gravid i sofaen.

Det opprinnelige møtet mellom Kelly Rutherford og Nicola Harlem fant sted sist høst, og det amerikanske stilikonet er begeistret for samarbeidet:

– Jeg elsker å jobbe med Nicola. Vi møttes da jeg gikk inn i butikken hennes i København, og etter å ha "bodd" i en av kåpene hennes den vinteren, ble jeg forelsket i merket. Jeg er veldig glad for å være en del av denne kampanjen, sier Rutherford.

Den lekre kampanjen er fotografert i København og viser høst- og vinterkolleksjonen til motemerket både i gatebildet og i merkets egen flaggskipbutikk. Se bildene av den kommende kolleksjonen her.