Er du en del av Millenniumsgenerasjonen, er sjansen stor for at du har vært borti denne highstreet-kjeden.
Det var nemlig her du kunne kjøpe alle de kule boho-chic- og indie sleaze-antrekkene. Aller best var det da den samme kjeden inngikk samarbeid med datidens aller største stilikon, Kate Moss.
Har du fortsatt ikke gjettet det, er det selvfølgelig highstreet-kjeden Topshop vi snakker om. Men fra å være overalt begynte populariteten å dabbe av mot slutten av 2010-tallet – og plutselig var den borte.
Helt til nå, hvor det ser ut til at en dansk investor vil blåse liv i motegiganten igjen.
En turistattraksjon
Da kjeden var på topp, kunne du ikke dra til London uten å bruke minst en hel dag i deres 117 (føltes det som) etasjers-imperium av en butikk på Oxford Street.
Man kunne fristes til å si at Topshop-butikken den gang var like mye en turistattraksjon som Big Ben, ettersom unge kvinner og menn valfartet dit.
Butikkens mange etasjer bød blant annet på "Tall"-linjen for de høye, "Petite" for dem med litt kortere ben, en kafé – noe som var ganske nytt på den tiden – og en vanvittig smykkeavdeling.
I tillegg var det selvfølgelig også en hel etasje med deres mange ulike designsamarbeid, hvor særlig samarbeidet med Kate Moss var populært.
I 2019 begynte kjeden å stenge butikkene sine – inkludert den legendariske flaggskipbutikken på Oxford Street. Til slutt ble nettsiden deres lagt ned, og siden da har Topshops sortiment kun vært tilgjengelig på Asos.com.
Det har derfor vært stille fra Topshop i flere år. Helt til forrige uke, da stillheten ble brutt – en rekke kryptiske meldinger fra highstreet- kjedens Instagram-profil satte i gang ryktene om et mulig comeback.
Den kryptiske meldingen
På Instagram ble det den 18. mars 2025 delt tre videoer med deres over 12 millioner følgere, hvor teksten i de tre videoene til sammen dannet følgende melding: "Vi har lyttet til dere" Alle tre videoene inneholdt også meldingen: "Vi har savnet dere også".
Og det satte umiddelbart i gang spekulasjonene om hvorvidt det nå åpnes en fysisk butikk igjen.
Ifølge en artikkel fra britiske Harper’s Bazaar ser det imidlertid ikke ut til at en fysisk butikk er rett rundt hjørnet. Derimot ser det ut til at Topshops nettunivers gjenoppstår. Går du inn på Topshop.com, blir du nemlig møtt av meldingen"Kommer snart".
Og kanskje er det faktisk det danske holdingselskapet Heartland – som også står bak Bestseller – vi kan takke for Topshops mulige gjenoppstandelse. I fjor solgte nemlig Asos 75 % av Topshop-aksjene til Heartland.