Copenhagen Fashion Week har vært et heldigitalt event denne sesongen, noe som har lagt begrensninger på deltakerne, men også åpnet for nye muligheter. På moteukens siste dag var turen endelig kommet til Holzweilers høst- og vinterkolleksjonen. Vi tok en prat med sjefdesigner Maria Skappel Holzweiler om hvordan arbeidet med den nye kolleksjonen har vært, hva som har inspirert den og hvor veien går videre for suksesstrioen bak Holzweiler.
Hva har vært inspirasjonen bak kolleksjonen "The Twist"?
– I år har vi ikke kunne reise, men vi har faktisk alltid vært et brand som har fått mest inspirasjon fra vårt eget land, Norge. Ofte er det naturen og arkitekturen som bidrar som vår største inspirasjonskilde.
I denne kolleksjon er vi enormt inspirert av Kistefos’ «The Twist» (et skulpturelt kunstgalleri på Jevnaker, red. anm.) som er designet av de danske arkitekter B.I.G.
"The Twist" som konsept har vi brukt hele veien igjennom kolleksjonen, hvor vi har jobbet med at twiste alt fra styles, detaljer og materialevalg.
Har du et favorittplagg fra kolleksjonen?
Vår drakt i jaquard til både herre og damer er et av mine yndlingslook fra denne kolleksjonen.
Bærekraft har fra starten vært en sentral verdi for Holzweiler. Hvordan har dere tenkt bærekraft inn i den nye kolleksjonen?
– Vi jobber med mange forskjellige bærekraftprosjekter på denne kolleksjon, men især jakke-programmet har hatt et ekstra stort fokus for oss. Så stort at jakkene har hatt deres helt eget innsalg, utenom ready-to-wear kolleksjonen, så vi 100% har mulighet til å shippe det hjem via båt og ikke fly. Dessuten har vi valgt materialer som gjenbrukspolyester, bærekraftig dun og resirkulert nylon.
Hvordan har verdenssituasjonen påvirket dere det siste års tid?
– Vi lever i en historisk tid, og den har helt sikkert også påvirket oss. På mange måter har det vært bra, fordi det har tvunget oss til å virkelig fokusere på kjernen av våres bedrift. Våre teams har jobbet utroligt hardt og kastet seg rundt for å klare alle de utfordringene vi som motebedrift har stått overfor. Vi har kommet ut på «den andre siden” både styrket på business men også på lagånd, og det er vi veldig takknemmelige for.
Hvordan er det å jobbe med et digitalt visningsformat, og savner dere noe fra det tradisjonelle catwalkshowet?
– Vi savner såklart å møtes med kunder, presse, venner og få nye bekjentskaper. Vi savner umiddelbare tilbakemeldinger fra showet og det taktile ved å holde et show hvor man kan skape både stemningen fra inspirasjonen og vise kolleksjonen fysisk.
Men på en annen side er det også spennende å jobbe med et nytt format og på en ny måte. Vi liker den måten visningene demokratiseres, og at man kan få en helt annet rekkevidde i forhold til geografi, som slett ikke er viktig ved en digital visning.
Hva er fremtidsplanene for Holzweiler?
– Det er et stort spørsmål, vi har mange. Akkurat nå jobber vi hardt for å få våre nye butikker i Bergen & Oslobukta klare. Senere på året kommer det mange spennende collabs, som vi dessverre ikke kan røpe helt enda.