Hvordan startet reisen?
– Tine hadde jobbet flere år i bransjen med kommersielle aktører, og kom til et punkt hvor hun ønsket å lage noe eget. Hun ville etablere et klesmerke som hadde alle de rette verdiene på plass, klær med «value for money», i god kvalitet som varer lenge. byTiMo startet som et motsvar til fast fashion, som regjerte på 80- og 90-tallet, med fokus på vintageinspirasjon og kvalitetsplagg, sier Elisa Mollatt, markedsansvarlig i byTiMo.
Kan dere huske det aller første designet?
– Det var en strikket kardigan, som var en bestselger i mange år.
Fortell om øyeblikket der dere fikk følelsen av et gjennombrudd?
– Første gang vi satset utenlands i 2009, var et magisk år. Omsetningen eksploderte – noe som også gjorde at vårt DNA ble enda mer tydelig. I dag selger vi klærne våre i butikker som Saks Fifth Avenue, Browns og Liberty i London. Sistnevnte har alltid vært en drøm. Natten vi satte opp butikken vår på Liberty, trillet det noen gledestårer. Dette var virkelig en stor drøm for oss!
Å slå gjennom som designer i dag krever sitt. Hva tror dere at dere har gjort riktig?
– Vi har vært tro mot vår identitet og våre verdier hele veien, med fokus på kvalitet i alle ledd. Det at vi ikke bare tar valg for økonomisk vinning, men på bakgrunn av hva vi mener vil gagne kundene og vår merkevare langsiktig.
Hvordan har merkevaren utviklet seg de siste årene?
– DNA-et vårt har blitt tydeligere med årene. Vi har alltid laget kjoler, men kjolefokuset har utviklet seg mer det siste tiåret. Vi hadde ikke fokus på markedsføring tidligere, men her har vi gjort en endring de siste årene. Vi jobber kontinuerlig med å videreutvikle våre bærekraftstiltak, som hele tiden tar oss i riktig retning.
Hvordan vil dere beskrive merkevaren per dags dato?
– byTiMo er skapt for den moderne kvinnen – en kvinne som bryr seg om kvalitet og håndverket bak hvert design. Våre kolleksjoner er alltid vintageinspirerte, og kvinnekroppen er i fokus. Unike detaljer, spesiallagde mønstre med kjærlighet for blomster og det feminine.
Les også:Tom Wood: –Vi ønsker å befeste posisjonen vår internasjonalt
Fortell om den typiske kunden?
– Vi er så heldige at vi når ut til en relativt bred kundegruppe – kvinner med et felles verdigrunnlag. De har et ønske om å kjøpe noe som varer lenge, og som man kan ha i garderoben i flere år.
Hvilket marked er dere størst i, og hvorfor tror du merkevaren har truffet så bra der?
– Vi har hatt mest fokus på Norge, både med tanke på salg og markedsføring, noe som gjør at Norge fortsatt er vårt største marked. USA kommer like etter nå, noe som er utrolig stas!
Hva er de største utfordringene ved å være en norsk merkevare i dag?
– Den største utfordringen vi stod overfor da byTiMo ble etablert, var at de norske kundene knapt trodde vi kunne lage noe annet enn bunader her til lands. Heldigvis er den tiden forbi. Internasjonalt blir norsk design sett på som eksotisk og rått. I dag, derimot, er utfordringen at vi som bransje som helhet ikke er stolte nok, og ikke har nok tro på det vi skaper. Norge har mye å lære av våre naboland, og et ansvar for å øke kunnskapsnivået slik at tiltakene som skal hjelpe de unge faktisk gjør det.
Hvilke visjoner har dere for fremtiden?
– byTiMo har alltid blitt bygget sten for sten. I disse dager jobber vi med å ta enda et nytt steg, og vi gleder oss til å fortelle hvordan vi skal utvide konseptet vårt ytterligere, både i Norge og internasjonalt. Det å få mulighet til å jobbe vis-à-vis de største klesmerkene i verden er ekstremt inspirerende og gir et skikkelig kick.
Hvilken person har dere blitt gladest for å se i deres design så langt?
– Det er klart det er stort når vi ser store Hollywoodstjerner, som hele verden vet hvem er, i vårt design, men vi må også si at vi blir veldig glade for alle som tagger oss på sosiale medier hver eneste dag.
På hvilken måte er vennskap og personlige relasjoner en del av byTiMo?
– Vi jobber etter slagordet You Are Beautiful, som handler om å se det vakre i seg selv og i andre – et budskap vi også har tatt med oss i de personlige relasjonene vi bygger. Vi er en familiebedrift, og mange i teamet vårt har jobbet her i flere år. Hos oss finner man babyer og hunder løpende rundt i et lite kreativt kaos. Dette har skapt en nærhet og et veldig personlig arbeidsmiljø.