
Holzweiler: – Vi setter kjemien mellom mennesker først
Det som startet med et skjerf, er nå blitt til et anerkjent motemerke som alle ønsker en bit av. – Vi setter kjemien mellom mennesker først – det er absolutt noe av det aller viktigste for oss, sier Susanne Holzweiler.
AvHvordan startet reisen?
– Vi startet som et agentur, mens drømmen om eget brand vokste. Vi så at det var et hull i markedet når det kom til skjerf, og bestemte oss for å prøve. For å gjøre ting litt annerledes, lanserte vi skjerf på rull, slik at kunden kunne velge i metervare. Det fungerte veldig bra, og skjerfene ble egentlig en suksess over natten. Vi ble redde for at vi skulle bli assosiert som et skjerfbrand, og bestemte oss for å presentere en ready to wear-kolleksjon året etter – så fikk vi Maria Skappel Holzweiler med som sjefdesigner og medeier.
Kan dere huske det aller første skjerfet?
– Det første skjerfet var jo egentlig helt krise. Vi gikk for ensfargede skjerf, men skjønte raskt at det ikke kom til å fungere. Etter et samarbeid med kunstneren Martin Watson, endte vi opp med originale mønstre som ble svært populære, og fra dag en har samarbeidsfaktoren vært veldig viktig for oss. Det er en kul opplevelse å se hva man får til når man jobber med flere mennesker.
Fortell om øyeblikket der dere fikk følelsen av et gjennombrudd?
– Etter vår første kolleksjon stilte vi ut på salgsmessen i København. En av de første som kom bort, var en innkjøper fra Iseton i Japan. De ønsket å ta inn lammeullskjerfene våre, og det var da vi forstod at vi gjorde noe riktig. Det var fantastisk å få oppleve dette såpass tidlig, men det største var da vi kom inn på Colette og Net-a-Porter.