Rodebjer
© Rodebjer

Rodebjer åpner butikk i Oslo

Vi møtte designeren under moteuken i København!

14. september 2018 av Alexandra Sætran

Feminine farger, blomsterprint, duse toner, alpeluer og ponchoer - høstkolleksjonen til det svenske merket Rodebjer har ankommet Oslo. Ikke nok med det, men denne gang henger de i deres første flagship-butikk i hovedstaden. 

Den 19. september åpner den aller første Rodebjer-butikken i Norge, og et nytt univers får innpass i Prinsens Gate 10 B, gaten som er spådd til å bli det nye Karl Johan. 

– Da jeg flyttet hjem fra New York for et par år siden, skjønte jeg at Skandinavia henger sammen på alle mulige måter - både kulturen, hvordan man er som kvinne, arbeidslivet og hvordan man bærer klærne. Jeg kjente at jeg ønsket å være en del av det. 

Carin Rodebjer sitter og smiler fra øre til øre i bydelen Vesterbro i København. Det har hun all grunn til, hun har nettopp debutert under moteuken i Danmark. For knappe 30 minutter siden var hele motebransjen samlet for å få en smakebit av det vi kan vente oss til neste vår. En god miks av alt Carin brenner for - håndverk, gode kvaliteter, klær for business-damen og klær man kan kose seg i. 

Kolleksjonen ble presentert på modeller og skuespillere i forskjellige hverdagslige situasjoner. Noen plukket blomster i bakhagen, andre satt i møte, noen baket kake og andre slappet av i en seng mens TV-en duret i bakgrunnen. Referansene var hentet fra både 60- og 70-tallet, da Sverige ble omtalt som et land med fokus på feminisme. 

– Jeg vokste opp med en mor som vevde tepper, og det er akkurat dette kolleksjonen er bygd opp på, arv og historie, forteller hun, mens hun drikker av en stor kopp kaffe. 

– Jeg har alltid jobbet mye med arbeidsklær, klær som kan passe den moderne business-kvinnen. Det skal være en miks mellom femme fatale, business og bohemstilen - hvordan det er å være kvinne, rett og slett. 

– Klærne mine er designet for real life, real needs og real women - jeg vil at klærne mine skal kunne brukes i det dagligdagse livet, sier designeren. 

Rodebjer
© James Cochrane/Copenhagen Fashion Week

Carin vil snakke om den nye butikken som skal åpne i Oslo. Selv synes hun byen er en fantastisk hovedstad, og en by som er under utvikling. 

– Energien i byen er så god, sier hun, og legger til at butikken ligger litt unna sentrumskjernen, men kun et seinkast unna. – Lokalet og lokasjonen er veldig viktig for Rodebjer - alt må stemme og være i harmoni. Først gang jeg gikk inn i butikken visste jeg at dette var noe for oss. 

I dag har butikken fått en makeover uten om det vanlige, og er bygget akkurat slik Carin ønsket - det er blitt til et Rodebjer-univers, designet av kunstneren Sahara Widoff.

– Da vi bygget vår første butikk i Stockholm, kalte jeg butikken 'Vaginan' på grunnlaget av at det var der alt startet. Universet vårt ble på en måte født der og da. Konseptet videreutvikles da vi nå åpner butikk i Oslo. Midt i butikken har vi bygget en slags installasjon som er kalt Vaginan, et lite rom hvor det kommer til å bli holdt møter og ulike eventer. Det blir som en slags ekstra opplevelse i butikken vår, forteller hun.

Les også: Rodebjer samarbeider med norsk trio

Carin Rodebjer
Designeren:

Carin Rodebjer

© Polina Vinogradova

Carin Rodebjer lanserte merket sitt i 1999. På den tiden bodde den gryende designeren midt på Manhattan, en by hun hele livet har hentet inspirasjon fra. 

– Jeg sydde alltid mine egne klær, og husker den første kjolen jeg designet. Det var en kjole i ull, som var sydd sammen av mange ulike sømmer og lag. Jeg har den dessverre hengende i garderoben lenger, men fikk alltid kommentarer på gaten. Det var grunnen til at jeg ble 'oppdaget' som designer. Som svensk er jeg ganske forsiktig av meg, men New York tvinger virkelig talenter frem, sier designeren, og forteller videre at hun ble spurt om hun ville selge kjolene sine i en butikk på Manhattan. Svaret var selvfølgelig ja.

Hun droppet ut av studiene, og beskriver dagene i storbyen som ganske hektisk. 

– Jeg var ganske lost, egentlig. Jeg sydde dag og natt, og leverte de ferdige produktene tidlig en morgen. Da butikkeieren ringte meg samme dag, trodde jeg noe var feil, men han ringte for å fortelle at kjolene var utsolgt. Når jeg tenker tilbake nå innser jeg at det har vært en lang, men fin reise. 

Carin flyttet hjem i 1999, fikk investorer med på laget og utvidet teamet sitt. I dag selges Rodebjer best i Norge, Sverige og i hennes tidligere hjemby, New York. 

© James Cochrane/Copenhagen Fashion Week

Hvordan har livet i New York påvirket merkevaren?

– Jeg elsker åpenheten og eventyrlysten i New York. Jeg beskrive arbeidet mitt ofte som rich minimalism eller street hippie, og det kommer av storbylivet på Manhattan. Etter fem år ble jeg mett på byen, og flyttet hjem til Stockholm. Jeg hadde tross alt bodd der i fem år - for andre gang i livet mitt. I tillegg har jeg en datter på seks år, som jeg ønsket skulle oppleve Skandinavia i tidlig alder. Jeg savnet virkelig Norden, og verdiene man verdsetter hjemme.

Hvordan synes du det er å jobbe i en bransje som stadig er i utvikling?

– Mote handler jo om å følge med i tiden på alle måter. For meg er ikke det et problem, vi henger med - og i tillegg liker jeg tempo og forandring. Motebransjen handler om å være på hugget og å fange tiden vi lever i. Det kommer nok til å bli problematisk med tanke på forbruket etterhvert - noe må skje. I tillegg har vi teknologien som forandrer alt hele tiden. Man må finne koblingspunker på alle kanter, men der har jeg heldigvis et team som hjelper meg, og som jeg samarbeider ekstremt godt med. Jeg er avhengig av at det tekniske teamet samarbeider med det kreative teamet på best mulig måte. De som kan begge deler i dag, har en stor fordel, sier designeren.

– I dag er Rodebjer større en noen gang. Vi har vokst organsik, og er på et bra sted. 

Kanskje du også er interessert i...