Se bildene fra Chanels fantastiske visning
-Kolleksjonen markerer et skifte for motehuset, sier Costumes sjefredaktør Kine B. Hartz.
AvCostume var på plass da den årlige Métiers d’Art visningen fant sted i Paris i går. Kolleksjonen ble først introdusert av Karl Lagerfeld i 2002, og er en hyllest til det fantastiske håndverket utført av alle kunstnerne Chanel samarbeider med.
2019-2020 Métiers d’Art-kolleksjonen er den første som utelukkende er designet av Virgine Viard, som tok over som kreativ direktør etter Karl Lagerfelds bortgang i februar i år.
Det er alltid spenning og store forventninger knyttet til showet som blir avholdt i en ny storby hvert år; denne gangen var turen igjen kommet til Paris og det spektakulære Grand Palais.
Som et forfriskende motstykke til eksotiske temaer og fjerne reisemål ble publikum tatt med på en reise til en adresse i Paris kjent for mange Chanel-fans, nemlig 31 rue Cambon. Her lå nemlig Gabrielle "Coco" Chanels opprinnelige salonger, hennes leilighet og studio fordelt på tre etasjer, med butikklokaler på gateplan.

Costumes sjefredaktør Kine B. Hartz var invitert av motehuset, og beskriver stemningen under visningen som magisk og intim:
– Grand Palais var forvandlet til Haute Couture-salongen på 31 rue Cambon med den ikoniske trappen som catwalkens midtpunkt, og leiligheten til Coco Chanel var gjenskapt ned til hver lampe og pyntegjenstand, forteller Hartz i et intervju med MinMote.
Salongene var nemlig stedet der Chanels motevisninger opprinnelig fant sted, og hvor Coco Chanel ofte satt i speil-trappen og fulgte med på visningene fra det 5. trinnet. Det var også stedet hvor den aller første Métiers d’Art visningen ble avholdt i 2002.
Det falt seg derfor naturlig for Virgine Viard å vende tilbake til Chanels ånd og opprinnelige karakter ved å gjenskape den ikoniske bygningen:
-Det er en slags enkelhet i å vende tilbake til Chanels ABC, vi trenger ikke gjøre for mye ut av det. Jeg ville ikke reise til fjerne strøk, men ønsket å bli i Paris, sier Viard i en pressemelding.

Kolleksjonen feirer det fantastiske håndverket til syerskene og kunstnerne som bidrar til Chanels design, og bærer også et visst preg av Viards ønske om å returnere til motehusets røtter; mange av designene hadde klassiske Chanel-referanser som kameliablomster, tweed og perler. I tillegg kom nyere uttrykk som metalliske design og bruk av fjær også til syne.
– Kolleksjonen var en maktdemonstrasjon i hvordan den nye designeren Virginie Viard er tro mot motehusets historie, og nyskapende og «fashion forward» på samme tid, sier Hartz til MinMote, og fortsetter:
-Det var en detaljrik kolleksjon med dekorerte looks, intrikate smykker og nydelige fargekombinasjoner. Det føltes også litt yngre og mer rebelsk med noen glitrende jumpsuits og lekne kjoler.
Se våre favoritter fra catwalken her!
Vi gjør oppmerksomme på at Costume var invitert til Paris av Chanel og deler av turen ble dekket av Chanel.
