© Anna Stokland

Vil denne store trenden fortsatt dominere i 2024?

Symbolet har mer eller mindre tatt over hele Instagram-feeden vår - men vil det fortsette i år?

Sløyfens år

2023 har vært sløyfens år. Vi har sett den i en rekke magasiner, festet som en diskret detalj og som en stor sløyfe på plaggene. Den har vært hårfrisyrens beste venn, men har også spilt en viktig rolle i skjønnhetsindustrien i form av makeup og neglekunst. For å runde av året har vi nylig også sett sløyfen på juletreet og på champagneglasset ved nyttår.

Når ble sløyfen en del av motehistorien?

Spørsmålet nå er om sløyfen vil leve videre i 2024 eller om den har nådd toppen av sin siste trendkurve i 2023? Det er i hvert fall ikke første gang sløyfen spiller en fremtredende rolle i motebransjen. Den er et veldokumentert symbol i den internasjonale motehistorien og kan dateres tilbake til sumerianske hårsløyfer fra omkring 2600-2500 BC.

Sløyfen har også tidligere hatt en storhetstid diktert av ingen ringere enn Marie Antoinette, hvis hårstylist angivelig brukte 20 000 franc på hennes kongelige utvalg av hårsløyfer. I 2006 gjenopplivet Sofia Coppola (aktuell med "Priscilla") Marie Antoinettes verdensberømte ekstravagante garderobe og hennes forkjærlighet for sløyfer i en moderne tolkning.

Trenden kommer ikke alene

Sløyfens tilbakekomst i 2023 er ikke akkurat en sjokkerende trend. Den er en del av en større trend med hyperfeminisert og romantisk estetikk som Ballett og Barbie Core. Særlig det siste året har vært preget av en viral "jenteliknende" bølge på TikTok med tagger som #girldinner, #hotgirlwalks og #girlmath, samt mikrotrender på TikTok som #cleangirl og #feralgirl. Dette tyder på at fascinasjonen og dyrkelsen av "jentelivet" i alle dets mange former og fasetter lever i beste velgående.

Hvilken trend vil erstatte sløyfen i år?

En kvalifisert gjetning på hva som kan komme til å overta sløyfens symbolske status for "girl-core"-bølgen i 2024, er rosen og/eller rosetten, som vi så i rikt monn på catwalken for SS24 hos blant andre Blumarine, Simone Rocha, Undercover, Sandy Liang, Marni og Balmain. En trend vi allerede har sett mer og mer av i Norge, både i motebildet og på Instagram i form av rosettchokere og brosjer. Samtidig tror vi at fjær, slør og hodeplagg blir de nye trendene i "girl-core" estetikken det kommende året.