I dag delte musikkstjernen Rihanna nyheten om at Fenty Beauty med sine 10,7 millioner følgere på Instagram lanseres på det norske markedet. Fenty Beauty satte en standard i industrien da det lanserte i USA i 2017 med foundation-farger i over 40 nyanser. Mangfold stod i sentrum, og derfor var det nesten bare svarte, plus-size-modeller som prydet kampanjebildene. Det tok ikke lang tid før Fenty Beauty ble til et av det mest solgte sminkemerket i verden og har flere ganger havnet på topp under målinger for skjønnhetsprodukter.
– Jeg startet Fenty Beauty fordi jeg ønsket å lage et skjønnhetsmerke som inkluderer alle type mennesker. Jeg vil at alle skal føle seg vakre, anerkjente og sterke uansett etnisitet, kultur, hudfarge eller stil, sier Rihanna i en pressemelding om offentliggjøringen.
Gjennom de siste årene har den barbadiske R&B-stjernen vunnet utallige priser for sin musikk, designet klær sammen med Puma og utviklet sitt eget sminke- og hudpleiemerke. På produksjonssiden står LVMH-eide Kendo, som er kjent for salgssuksesser som Kat Von D Beauty og Marc Jacobs Beauty.
The Fenty Face
Med Fenty Beauty omdefinerer Rihanna reglene om hvordan vi skal sminke oss. I stedet for et multiprodukt som kan brukes til alt, har hun skapt produkter som skal dekke ulike behov. Det er også et bredt utvalg av produkter til å skape lys- og skyggeeffekter i ansiktet slik at du kan fremheve trekkene du elsker mest, og skimrende produkter i både tørre- og kremkonsistenser slik at alle enkelt kan gjenskape signaturlooken til Rihanna med glødende, sunn hud, markerte smokey eyes og glossy lepper. Hun har latt seg inspirere av ungdommen på sosiale medier og utviklet hudprodukter som for eksempel foundation og puddere som skal etterlate samme effekt med jevn tone og glatt hud som et filter.
Holy Grails
Skjønnhetsansvarlig Sonia Uppal har testet produktene:
– Jeg elsker kremrougen Cheeks Out som er myk som smør og smelter inn i eplekinnene, krembronzeren under samme navn, Cheeks Out, som gir en naturlig glød og etterlater solkysset hud. Lipglossen Gloss Bomb står også høyt oppe på listen - den gir fylde og fukt til leppene. Det er et hav av produkter så jeg anbefaler å starte med produkter til hud og lepper, før du hiver deg over alt det andre. Hvis du vil lære mer om produktene og inspireres kan du følge Rihannas egne makeupartister Priscilla Ono og Hector Espinal på Instagram. De viser hvordan du får mest mulig ut av hvert eneste produkt og hvordan de skal brukes.
Du kan også ta en gratis hudtest på Fentybeauty.com for å finne ut av hvilken farge du skal ha på produktene dine og som passer deg.
Fenty Beauty lanseres i utvalgte Fredrik & Louisa-butikker og på nettsiden 27.mai, kl. 10.00.