© Getty Images

Raw müslibar med 4 ingredienser

Müslibarer er den perfekte sunne snack til å ha i vesken – også er den super lett å lage!

1. august 2019 av Signe Moesby Leth / Amillionmiless.com

Müslibarer er den perfekte snack til å slukke sulten mellom måltidene, de er deilig mettende, enkle å ha med på farten også smaker de kjempegodt. 

Dessverre er de müslibarene man finner i butikken ofte både dyre og full av sukker, fett og tilsetningsstoffer. Dette er gode grunner for å prøve å lage sine egne, da vet man akkurat hva de inneholder.

Det høres kanskje ut som mye arbeid, men disse hjemmelagde müslibarene er laget på kun fire ingredienser. De er også sunne og næringsrike, inneholder ikke raffinert sukker og kun en liten mengde fett. Prikken på i`en er at de smaker super godt.

Formålet med denne oppskriften var å lage müslibarerne så enkle og tilgjengelige som mulig. Her er det begrenset til kun fire ingredienser, men du kan enkelt tilføre andre gode og sunne ting som for eksempel chiafrø, hakket mørk sjokolade, alle former for nøtter og kjerner, gojibær, peanøttsmør og tørket frukt. 

INGREDIENSER

  • 265 g dadler
  • 130 g grovmalt havregryn
  • 125 g mandler, grovhakket
  • 2 ss kokosolje

SLIK GJØR DU

Start med å fjerne steinene fra dadlene, ha dem i en foodprocessor (en blender kan til nød også brukes) og bland, helt til dadlene er blitt til en sammenhengende masse.

Hell daddelmassen i en skål og tilsett de øvrige ingrediensene. Hakk mandlene grovt, før du tilsetter de. Dersom kokosoljen er fast må du smelte den i et vannbad. Bland det hele godt sammen helt til det danner en klebrig masse og fordel det i en form med plastfolie eller bakepapir. Dette gjør det enklere å løfte det ut av formen senere. Det er viktig å trykke massen godt ned, slik at müslibarene kommer til å henge ordentlig sammen.

Sett deretter formen i fryseren i en times tid (eller i kjøleskapet i et par timer), slik at massen kan bli fast og sammenhengende, før du skjærer müslibarerne ut i en ønsket størrelse. 

Oppbevar müslibarerne i kjøleskapet - de bør holde seg i 1-2 uker på kjøl og enda lengre, dersom de oppbevares i fryseren.

Les også: Slik baker du Pavlova-kake uten sukker

Seneste

Kanskje du også er interessert i...