7 matvarer som gir deg bedre hud på en uke

Du er hva du spiser - og huden din vil være evig takknemlig hvis du får noen av disse sunne matvarene inn i ditt daglige kosthold

Frukt og epler © Unsplash.com
1 / 8

Det skiftende været og vinterens harde kulde påvirker ikke bare energien din, men også huden. Huden blir ofte rød, tørr eller uren når det kalde været tørker ut og utfordrer hudens beskyttende barriere.

Hvis du også er påvirket av sliten vinterhud, bør du ikke bare ty til produktene, men også se på hva du kan har på kjøkkenet. Her kan du finne flere matvarer som kan gjøre en forskjell for huden på bare en uke.

Det påstår Kimberly Snyder, en av kjendisenes favorittdiettister. Den L.A.-baserte kostholdseksperten har utgitt flere bestselgende bøker om kosthold og kostens innvirkning på huden. Snyder har også blitt beskrevet som Drew Barrymore og Reese Witherspoons hemmelige våpen for bedre hud.

Vi har derfor sett nærmere på kostholdsnettstedet og Instagram-profilen, og her får du Snyder tips om ingrediensene som skal gjøre en merkbar forskjell for huden!

Dersom du vil ha flere råd, kan du sjekke ut Instagram-profilen til Snyder her, eller lese bloggen.

Sitron © Pexels.com
2 / 8

Sitron

Begynn hver dag med å drikke et glass kokt vann med presset sitron. Ifølge Snyder skal det hjelpe fordøyelsen og gi magen en bedre balanse. Hvis fordøyelsen fungerer, vil det også være synlig på huden din. Det varme sitronvannet gir deg også en mer behagelig start på dagen enn en kopp koffeinfri kaffe.

Les også: 8 gode grunner til å drikke sitronvann!

Mandler © Pexels.com
3 / 8

Mandler

Denne lille nøtten er en ekte skjønnhetsingrediens fordi den er full av vitamin E. Dette vitaminet finnes naturlig i huden din og ved å innta mer vitamin gjennom kostholdet blir hudbarrieren styrket og huden fuktet fra innsiden, i følge Snyder. Spis omtrent 30 gram mandler daglig.

Les også: Her er snacksen kjendisene sverger til

Ananas © Pexels.com
4 / 8

Ananas

Ønsker du at huden skal se ekstra bra ut, bør du ty til ananas. Den søte frukten hjelper både fordøyelsen og eventuelle indre betennelser. Hvis du har betennelse i huden, eller problemer med fordøyelsen, kan det påvirke huden din i form av rødhet og urenheter. Derfor er det viktig å hjelpe kroppen med disse utfordringene, og fersk ananas kan være en del av løsningen ifølge Snyder, som blant annet blander ananas i hans daglige smoothies.

Les også: 7 digge smoothies!

Chiafrø © Pexels.com
5 / 8

Chiafrø

Snyder anbefaler de små frøene fordi de er fulle av mineraler, fiber og essensielle fettsyrer som vil gi fukt til huden og hjelpe den med å oppnå en frisk glød. Dryss dem over yoghurten din, eller legg dem i bløt over natten med havregryn og vann for en velsmakende og hudvennlig morgengrøt.

Søtpotet © Pexels.com
6 / 8

Søtpotet

De smaker ikke bare godt, men er også proppet med både vitamin A og C. Disse vitaminene er kraftige antioksidanter som kan hjelpe med å nøytralisere de frie radikaler som ellers vil bosette seg på hudens celler og forårsake problemer.

På samme måte er søtpotetene rike på biotin. Det er en ingrediens som du også finner i kosttilskudd for hår og negler fordi det hjelper til med å stimulere vekst, og derfor er de alltid en del av Snyders grønnsaksbeholdning.

Les også: Et granateple om dagen er bra for.. alt!

Rødbete © Pexels.com
7 / 8

Rødbete

Rødbeter er et av råvarene som Snyder gjentatte ganger vektlegger både på bloggen og Instagram-profilen sin. Selv om de har lett for å flekke til klær og duker, er det god grunn til å inkludere rødbeter i kveldsmaten. De har et høyt innhold av vitamin a, kalsium og magnesium. Alle disse er med på å stimulere ny celledannelse, som også gjør at huden raskere kan reparere seg selv.

Spinat © Pexels.com
8 / 8

Spinat

De friske grønne bladene inneholder et høyt innhold av betakaroten, som omdannes til vitamin A og C i huden. Vitaminene bidrar til å opprettholde kollageninnholdet i huden. Kollagen bidrar til å gi deg fast og frisk hud. Spinat er også rik på magnessium, som fungerer avslappende på kroppen og kan bidra til bedre nattesøvn, ifølge Snyder. Forsøk derfor å spis noen håndfuller spinat i lunsjen eller middagen.

Mer om Sunnhet? Motta Costumes nyhetsbrev