
Bli kjent med designeren bak By Malene Birger
Mathilde Torp Mader har jobbet med både Sonia Rykiel, Marni og Mulberry. Nå er det Skandinavisk mote som gjelder!
AvBy Malene Birger er kjent for den perfekte Skandinaviske touchen, gjerne med litt power women over seg, og med detaljer som får antrekket til å se ekstra feminint og lekkert ut. Det danske klesmerket ble lansert i 2003, og tilbyr klær som skal hjelpe kvinner med å bli tatt seriøst både på kontoret og utenfor - for å si det enkelt, By Malene Birger sørger for at man alltid ser bra ut.
I fjor gikk stafettpinnen videre til en ny kreativ direktør, Mathilde Torp Mader, som har erfaring fra motehus som Sonia Rykiel, Marni og Mulberry. Hun beskriver By Malene Birger som en Skandinavisk arv med fokus på gode kvaliteter kombineret med sesongens 'must haves'.
– Jeg er født og oppvokst i København, men flyttet til London i 2001 for å studere, først på Ravensbourne og deretter på Central Saint Martin. Jeg bodde i Øst-London i et gammelt viktoriansk hus med min kjæreste Felix, som er musiker.
I går ettermiddag, tredje dag av Copenhagen Fashion Week, presenterte Mathilde sin aller første kolleksjon for det danske motehus, vår- og sommerkolleksjonen 2019. Taket i det som var en gammel og nedslitt garasje, var fylt med store seil. Fargene på seilene skulle representere fargeskalaen i kolleksjonen. Maskuline dresser, kjoler i paljetter, minimalistiske snitt og de perfekte hverdagsveskene var å spotte på catwalken.
– Dette er en kolleksjon som viser verden hva vi står for - feminine klær som feirer kvinner uansett hvordan de ser ut. Dette er presentert på ulike måter, som for eksempel med ulike print som vi bruker. Dette er klær som representerer flere måter å leve på, for kvinnen som ønsker et korsett den ene dagen, og en ullponcho den andre, sier Mathilde.