

Se høydepunktene fra Oslo Runway
Den norske moteuken er over for denne gang, og vi oppsummerer med høydepunktene fra de ulike eventene.
AvIngrid Hårstad
Formatet på årets Oslo Runway ble naturligvis litt annerledes enn det vi har sett tidligere, det meste foregikk nemlig digitalt. Publikum kunne få med seg digitale presentasjoner som ble lansert på gitte tidspunkter på Oslo Runway sine hjemmesider. Det digitale formatet presenterte lokale designere og merkevarer gjennom unike videoer, paneldiskusjoner, intervjuer og møter med designere. Her har vi oppsummert høydepunktene for den norske moteuken 2020.
Avenue
Det Oslobaserte unisex-merket Avenue åpnet Oslo Runway med en kolleksjonsvideo filmet på Romsås T-banestasjon, og de litt dystre og futuristiske omgivelsene var både tidsriktig og velfungerende omgivelser for høst- og vinterkolleksjonen.
Oleana
Oleana brukte fabrikklokalene i Arna som bakteppe og inviterte publikum inn i sin verden med en fortelling om hvordan de tradisjonsrike plaggene blir skapt. Bærekraft, lokal produksjon og kvalitet er nøkkelord som beskriver familiebedriften som snart runder 30 år. Den nye kolleksjonen er kvalitetshåndverk bestående av gensere, cardigans, vester, jakker og skjørt i en nydelig fargepalett av blått, grønt og rødt, i tillegg til skjerf og luer perfekt for den kommende sesongen.
Diawène
Smykkemerket Diawène viste frem den nyeste kolleksjonen gjennom en video som forteller historien om merkets grunnleggere, de to søstrene Haddy og Aissatou Ceesay, og deres oppvekst på Bøler i Oslo. Videoen er en hyllest til kvinnenes bakgrunn og kjerneverdier, og utover å vise frem den fine kolleksjonen av sølvsmykker blir publikum innviet i hvordan toleranse, ansvarlighet, bærekraft og inklusjon spiller inn i merkets filosofi.
ESP
Med fokus på norsk ull og bærekraft har Elisabeth Stray Pedersen løftet norsk skreddersøm til nye høyder. ESPs digitale presentasjon viste høst- og vinterkolleksjonen gjennom en kjærlighetserklæring av en video fra en grønn hovedstad, hvor både Frognerparken og Ekebergsletta figurerte som scene for de nydelige ullplaggene.
Event: de 15 mektigste motepersonlighetene i Norge
Motenettstedet Melk og Honning kåret på moteukens 2. dag de 15 mektigste motepersonlighetene i Norge, og ikke overraskende var det gjenbruksdronningen Jenny Skavlan som gikk av med seieren. Costumes sjefredaktør Kine B. Hartz kom også med på listen, hvor juryen har vektlagt både økonomisk påvirkning, nyskaping, faglig tyngde og troverdighet innad i bransjen som viktige kriterier.
Nicki Studios x Gina Tricot
Den svenske motebutikken Gina Tricot har gått sammen med streetwear-merket Nicki Studios i en kolleksjon hvor nøkkelordene er street style, oversized og minimalistiske plagg med en vri. Nykommeren Nicki Studios ble etablert i 2018 av tre Oslo-baserte søstre, og har allerede rukket å en stor fan-base. Vi gleder oss til å følge merket videre!
Holzweiler x Run & Relax
Under moteuken i København overrasket Holzweiler ved å velge bort visning til fordel for sin nye kampanje som fokuserer på seks unge aktivister og deres kampsaker. Under Oslo Runway lanserte Holzweiler og Run & Relax sin samarbeidskolleksjon via en live yoga-event ledet av R&R-grunnlegger Vibeke Klemetsen. Den atlestiske kolleksjonen fører sammen behagelig og lekkert treningstøy med Holweilers karakteristiske kleshenger-logo.
Paneldiskusjoner
Oslo Runways tredje og siste dag bød på paneldiskusjoner med tre høyst aktuelle temaer, nemlig mangfold, kultur og sosial bærekraft i motebransjen.
Costumes sjefredaktør Kine B. Hartz deltok i debatten som omhandlet i hvilken grad norsk mote speiler samtiden og kulturen. Med seg hadde hun kunst – og motekulturhistoriker og journalist i Morgenbladet Ragnhild Brochmann, Førsteamanuensis School of Arts, Design and Media med en Ph.D i media og kommunikasjon Synne Skjulstad, medeier i Envelope1976 Pia Nordskaug og medeier og kreativ direktør i Envelope1976 Celine Aagaard.
Paneldiskusjon: Mangfold i moteindustrien
Den siste talken tok for seg emnet "Mangfold i den norske moteindustrien – hvor står vi egentlig? Og hvor går veien videre?" Dette høyst aktuelle og viktige temaet bød på synspunkter og erfaringer fra et bredt spekter av motepersonligheter: HerContent creator Felicia Noelle Donkor, modell og medeier i smykkemerket Diawéne Haddy Ceesay, Head of Men's, Image Agent og Scout hos Team Models Alexander Norheim og medeier og daglig leder i motehuset Holzweiler Andreas Holzweiler.