”See Now Buy Now” - et motekonsept som er skrevet og pratet om de siste sesongene. Hva betyr det egentlig? Ordene kan oversettes direkte: det man ser på catwalken kan kjøpes i butikk rett etter visningen. Konseptet er både elsket og hatet av bransjen selv. Hatet på grunn av at man tukler med det gamle motesystemet, der man ikke har tilgang på plaggene som presenteres på catwalken før etter seks måneder. Elsket på grunnlag av at kunden kommer tettere på, og man kan umiddelbart kjøpe det som rører seg på catwalken.
Fikk du med deg: Dette er årets vakreste bryllupstrender!
Den tradisjonelle motekalenderen har de siste årene fått en slags makeover, både med hjelp fra sosiale medier og bloggere som er med på å åpne opp dørene for resten av folket. Med ”See Now Buy Now” havner kunden i fokus, der motehusene har mulighet til å knytte et sterkere bånd mellom catwalk og kjøper. Positivt, tenker nok de fleste. Ser man nærmere på det nye formatet ligger det mer bak enn salget i seg selv.
Fikk du med deg: Pia Tjelta har designet ni råfine sommerkjolen for byTiMo!
Salgstallene har vist seg å øke, men designerne mister likevel mye mediedekning i månedene kolleksjonene henger i butikk. Det blir ikke like spennende som før. Dette har Tom Ford merket seg. En designer som var rimelig rask til å teste konseptet, men gikk tilbake til standardmalen i år. Han uttalte blant annet til nettstedet Business of Fashion at ” Once you let the cat out of the bag, then the cat’s out of the bag”. Tom Ford mener det nye formatet retter alt fokus på salg, og at kreativiteten og eksklusiviteten til designerne svekkes med See Now Buy Now.
Motehus som Paul Smith, Topshop Unique, Tommy Hilfiger, Banana Republic, Michael Kors og H&M Studio er blant de som har endret strategien. Sistnevnte debuterte med sin første See Now Buy Now-kolleksjon under moteuken i Paris 1. mars. Sekunder etter modeller som Gigi og Bella Hadid avsluttet showet, åpnet pop up-butikken få meter fra catwalken, der samtlige av publikumet stormet mot butikken for å få med seg noen av godbitene. Om dette er fremtiden for moteindustrien er vanskelig å spå etter bare tre år. Tiden vil vise om flere snur i døren slik Tom Ford gjorde.