Bærekraftig mote er på alles lepper, og etterspørselen etter "grønn" mote har aldri vært større. Klesindustrien er som kjent en av de store miljøverstingene, men det finnes stadig flere aktører som setter miljøhensyn først og sørger for at deres tekstil; og klesproduksjonen er bæredyktig.
En av de helt store aktørene som er en del av denne positive utviklingen er den eksklusive nettbutikken Net-A-Porter, som sommeren 2019 lanserte plattformen Net Sustain, et shopping-univers for kunder som ønsker bærekraftig og etisk mote; og skjønnhetsprodukter.
Klesprodusentene som slipper gjennom nåløyet og blir en del av kolleksjonen, er nødt til å tilfredsstille minst ét av fem kriterier:
- Lokal produksjon
- Fokus på håndarbeid og fairtrade prinsipper
- Veloverveid bruk av materialer
- Veloverveide produksjonshensyn med tanke på arbeidere og miljøet
- Minimalt med svinn i produksjonsprosessen
Nå lanserer luksusgiganten sin nyeste bærekraftige kolleksjon, og det er gledelig å se at to norske klesmerker er representert; nemlig Envelope1976 og Holzweiler.
Envelope1976 har hatt stor suksess siden lanseringen høsten 2018, og med Celine Aagaard og Pia Nordskaug i spissen har merket hele veien hatt et helt bestemt fokus, nemlig bærekraftig mote. Gründernes perspektiv på hva som ligger i uttrykket favner bredt:
– For Envelope1976 handler bærekraft om langt mer enn bare materialbruk. Envelope1976 har helt siden starten hatt fokus på å skape tidløse plagg, i gode materialer med multifunksjonell bruk og ikke minst fokus på gjenbruk. På den måten trenger vi færre plagg, og det er kun kreativiteten som setter stopper for alle mulighetene, sier Celine Aagaard og Pia Nordskaug.
Når Envelope1976 nå har skapt en kolleksjon for Net-A-Porter, er det et tegn på at deres bærekraftige fokus og tidløse design blir lagt merke til. Det var nemlig Net-A-Porter som kom med henvendelsen til det norske merket om et mulig samarbeid, og dette har ført til en eksklusiv kolleksjon bestående av 10 sesongløse signaturplagg.
– For oss betyr det mye at en så tung aktør i bransjen tør å satse på mindre nyetablerte merker som har bærekraftig produksjon som et sentralt prinsipp. Å bli spurt om å designe en Wardrobe Wellness-kolleksjon for Net-A-Porter var noe vi ikke ville si nei til, avslutter Celine Aagaard og Pia Nordskaug.
For Holzweiler er ikke samarbeidet med Net-A-Porter nytt, suksessmerket har tidligere laget produkter eksklusivt for luksusnettbutikken, og var også representert i den første Net Sustain kolleksjonen som ble lansert i fjor sommer.
Denne gangen har Holzweiler produsert tre klassiske design, inklusive et skjerf som var del av den første kolleksjonen de solgte til Net-A-Porter i sin tid. Dette understreker et viktig prinsipp, skriver Holzweiler i en pressemelding: mote trenger ikke være flyktig og i stadig endring, nøkkelplagg kan være i garderoben i årevis dersom du investerer i klassiske kvalitetsprodukter.
Alle Holzweilers skjerf er laget av 60% resirkulert ull og kashmir, og da skjerfene, ponchoene og bagene som er en del av Net Sustain kolleksjonen igjen er laget av overflødig produksjonsmateriale, betyr det at plaggene er resirkulert hele to ganger.
Net-A-Porters Net Sustain kolleksjon lanseres 13. januar i deres nettbutikk.