
Bli med på årets tekstilauksjon
Nå arrangeres Norges største dugnad for gjenbruk og resirkulering av klær og tekstiler!
AvH&M fortsetter fjorårets suksess med Klesinnsamlingsdagen - det første brede samarbeidet for økt kunnskap og engasjement for gjenbruk og resirkulering av tekstiler, men har nå fått med seg fler aktører for å skape et bredere fokus og en ambisjon om å engasjere enda flere.
«Vi oppfordrer alle til å rydde i skapet, skuffen eller boden. Finn frem det ubrukte, det feilkjøpte, det krympede, det slitte og det ødelagte. Alt fortjener en ny eier, en ny mulighet eller et nytt liv», sier Benedicte B. Eie, bærekraftansvarlig i H&M Norge og en av initiativtakerne.
Nå har du mulighet til å rydde i skuffer og skap, og samtidig gjøre en innsats for miljøet. Ta med alt du ikke bruker til Jernbanetorget i Oslo:
Fredag 14 oktober fra kl. 07.30 – 18.00.
Lørdag 15 oktober fra kl. 09.00 – 16.00.
Neste uke arrangeres Tekstilaksjonen for fjerde gang. Aksjonen er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom konkurrenter innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere.
Det startet som en dugnad for økt gjenbruk og gjenvinning av tekstilavfall. Nå ønsker bransjen et enda bredere fokus, og setter både egen verdikjede og et mer bærekraftig forbruk av tekstiler på dagsorden.
Nytt av året er at aktørene bak Tekstilaksjonen går sammen om et felles manifest, som forplikter både tekstilbransjen og forbrukerne. Bransjen forplikter seg til å jobbe aktivt med egen verdikjede og samtidig legge til rette for sirkulære tjenester som innsamling, ombruk, redesign, reparasjon og utleie. Forbrukerne oppfordres til å ta grønnere valg og forlenge levetiden til sine egne tekstiler.
Vi i tekstilbransjen jobber kontinuerlig med å redusere fotavtrykk i vår egen verdikjede og med å legge til rette for at kundene skal kunne ta flere bærekraftige valg, men vi kan alltid bli bedre. Gjennom Tekstilaksjonen ønsker vi å øke kunnskapen om hva som gjøres i bransjen og samtidig øke bevisstheten rundt hvilke tiltak forbrukerne selv kan gjøre for å forlenge levetiden til tekstilene, sier Yngvill Ofstad, Sustainability Developer i Bergans.
Nordmenn er blitt mer bevisste
I følge rapporten «Det nordiske markedet for sirkulær økonomi 2018» har nordmenn blitt mer positive til å redusere forbruket sitt det siste året. Andelen nordmenn som er positive til tekstilgjenvinning har også økt, fra 59 prosent i fjor til 79 prosent i år, noe som kan illustrere at bransjen har nådd fram med budskapet om at ingen tekstiler skal i restavfallet. Samtidig syns nordmenn fortsatt at reparasjon av klær er for dyrt, og vi ser ikke behovet for utleie.Det er en utfordring at nordmenn opplever at reparasjon av tekstiler er for dyrt. For å få til en holdningsendring, og ikke minst en endring av vanene våre, tror vi at å kutte momsen på disse tjenestene slik de har gjort i Sverige kan være et godt bidrag, sier organisasjonsrådgiver i Naturvernforbundet, Janne Melbye Gillgren.
Flere nye utleiekonsepter er også på gang, som Tekstilaksjonens nyeste deltaker Fjong blant annet står for.
Konkurrerer om kundene, samarbeider om bærekraft
Tekstilaksjonen samler aktører som H&M, Varner, Lindex, KappAhl, Pierre Robert, Kid og Bergans, som vanligvis konkurrerer om kundene. For å lykkes med et godt bærekraftsarbeid, både bakover i verdikjeden og med å få sirkulære tjenester til å bli «mainstream», ser aktørene verdien av å samarbeide.
- Vi vil alltid konkurrere om kundene, men når det kommer til viktige bærekraftspørsmål må vi løfte blikket og jobbe sammen, og på tvers i bransjen. Vi mener at vi kan få til mer sammen enn hver for oss, sier Linda Refvik, Managing Director i Days Like This på vegne av Varner.
Handelsorganisasjonen Virke oppfordrer alle handelsaktører til å engasjer e seg i å lukke kretsløpet og mener overgangen til et grønnere samfunn og en sirkulær økonomi representerer store muligheter for nye og eksisterende bedrifter som tar utfordringen.
- Omstillingen til en sirkulær økonomi krever store endringer og er ikke mulig å få til for enkeltaktører på egenhånd. Tekstilaksjonen er et godt eksempel på en bransje som går sammen for å få til endringer, som tar tak i utfordringer og leter etter nye muligheter. Handelen har stor påvirkning både på egen verdikjeden og på forbrukernes valg. Her skal vi sammen finne nye smarte løsninger både for bedriftene og for kundene. Sier Camilla Skjelsbæk Gramstad, Miljø- og CSR-ansvarlig i Virke.