Vi er forelsket i den nye kolleksjonen til Mulberry
© Anna Stokland

Se den nye kolleksjonen til Mulberry

Er det noe sjefsdesigner Johnny Coca er en mester på, er det å beherske balansekunst!

19. februar 2018 av Sonia Uppal

Overdådig fargepalett, store kunstneriske hodeplagg, utsmykkede kjoler og interessante utskjæringer - fredagens Mulberry-visning tok pusten fra oss. Modellene var kledd som om de var på vei til en tradisjonsrik hagefest holdt for den britiske overklassen på 1800-tallet, i de nydeligste kreasjonene pyntet opp med vesker og sko med hæler som satte oss ut av spill. Hvert eneste plagg var et stykke kunst i seg selv. 

Fått med deg? Se den nye kardigantrenden! 

Sjefsdesigner Johnny Coca har tenkt på hver minste detalj. Han beholder motehusets britiske arv og uttrykk, samtidig som han leker med romantiske silhuetter og vakre kombinasjoner.

Mulberry
© Anna Stokland

London Fashion Week gikk av stabelen før helgen, og er nummer to på listen under de 'fire store'. Vi var selvfølgelig på plass under Mulberrys spektakulære visning som ble holdt på Spencer House i London på fredag. Sjefsdesigneren har bygget på den britiske arven, og hentet inspirasjon fra de tradisjonsrike hagefestene i Storbritannia. 

Kolleksjonen er allerede ute i butikkene, da motehuset var blant de første til å kastet seg på see now, buy now-trenden, der klærne, veskene og skoene blir lagt ut for salg sekunder etter presentasjonen.

© Anna Stokland

Det er ingen tvil om at Mulberry som motehus har funnet sin plass som et slags demokratisk luksusbrand som appellerer til kvinner over hele verden, og som prismessig er mer oppnåelig enn de fleste forførende franske og italienske motehus.

Fått med deg? Christopher Bailey takker for seg!

Mulberry ble grunnlagt i England i 1971 som et livsstilsmerke med hovedfokus på skinnprodukter. I dag er huset, sammen med Burberry, en vesentlig representant for noe særegent britisk, med røtter i og referanser til den engelske overklasse. De to husenes suksess avhenger i stor grad av om de klarer nettopp å matche den konservative designarven med motebildets skiftende tendenser.

© Anna Stokland

Da Johnny Coca satte seg på sjefsstolen for tre år siden, startet han med å grave dypt i arkivene og se gjennom de tidligere suksesskolleksjonene - alt fra proporsjoner til funksjon, linjer, styrke og pris. 

Logoen er ikke det eneste Mulberry-kjennetegnet han har forenklet. Bayswater-vesken som første ble lansert i 2003 og er Mulberrys mest kjente veske, har gjennom de siste årene fått et ansiktsløft, og solgt bedre enn noen gang de siste sesongene. Vesken er lettere, mykere og sømmene er gjort mer usynlige.

Håndverk, kvalitet og funksjonalitet ser ut til å være noe Coca vurderer nøye.

Sjefsdesigner Jonny Coca
© Anna Stokland

Johnny Coca har studert arkitektur og interiørdesign på blant annet École des Beaux-Arts i Paris. Han har sin bakgrunn fra motehus som Louis Vuitton og tjue år hos Céline, hvor han blant annet var involvert i å utvikle noen av deres største veskesuksesser. 

Han ble oppdaget da han som student dekorerte vinduer for Louis Vuitton, og en av hans største veskesuksesser var deres Vuitton Musette, som han designet som 24-åring. Senere, hos Céline, fulgte Boogie bag og Trio- og Trapezeveskene som stadig lanseres i nye fargekombinasjoner.

Vi er blodfans av Johnny, og imponerte over alt han har fått til hos Mulberry på under tre år i sjefsstolen. 

Kanskje du også er interessert i...