unge kvinner
© Alexa Chung SS19

8 ting du kan gjøre om du mister mye hår

Det kan være et stort irritasjonsmoment å miste mye hår. Her får du hjelp og tips til hva du kan gjøre med det!

3. februar 2019 av Maria Broe Trustrup Hansen

Det er mange overraskende grunner til at du mister hår. Hvis du mister mye kan det faktisk skyldes kraftig menstruasjon.

Det er viktig å huske at det er helt normalt å miste hår. Vi mister i gjennomsnitt 50-100 hårstrå hver eneste dag. Selv om det høres mye ut er det faktisk under en prosent av alle våre hårstrå.

Du behøver derfor ikke å være bekymret, hvis du mister hår. I perioder kan du miste mer hår enn normalt, og da er det heldigvis et par gode råd som gjør at du kan beholde litt mer av frisyren din. 

Vi gir deg åtte gode råd, som du kan bruke hvis du mister veldig mye hår.

1. Unngå stress

Hvis du har det veldig travelt og føler deg stresset vil du ha større risiko for å miste mye hår. Det er derfor en god idè å se på hva som gjør deg stresset, og forsøk å endre situasjonen. Dersom du blir bedre til å slappe av vil du forhåpentligvis fort oppleve at du ikke mister så mye.

2. Vitaminer

Hvis du mangler jern og B-vitaminer, har du økt risiko for å miste hår. Det kan derfor være en god idè å ta kosttilskudd eller spise matvarer, som inneholder disse vitaminene. Det kan for eksempel være fisk, oksekjøtt, nøtter og egg.

3. Vask håret ditt riktig

Det er delte meninger om hvordan du bør vaske håret ditt, for å unngå å miste hår. Alle er derimot enig om at en irritert hodebunn vil føre til hårtap. Derfor bør du finne produkter som irriterer hodebunnen minst mulig. Økologiske produkter er ofte den beste veien å gå.

4. Styling

Hvis du styler håret ditt på samme måte hver dag, kan det føre til større hårtap. Det skyldes at håret kan ta skade av å sitte i den samme knuten eller hestehalen. Håret får da den samme knekken hver eneste dag. Sørg derfor for å variere stylingen, slik at håret ikke brekkes på det samme stedet om og om igjen. 

5. Begrens børsting av håret

På samme måte som med styling av håret, kan det skade og føre til hårtap hvis du børster håret for mye. Når du børster håret trekker du i hårrøttene, og hvis du gjør det for ofte kan det føre til hårtap. Det er derfor en god idé å begrense børstingen og i stedet børste fingrene lett gjennom håret, slik at du ikke skader hårrøttene.

6. Gjør håret lettere

Langt hår veier naturligvis mer enn kort hår, og det lange håret kan faktisk være med til å føre til mer hårtap. Det skyldes at hårets vekt stresser hårrøttene og at du da mister mer. Du kan derfor vurdere å tynne litt ut i lokkene, slik at det blir litt lettere.

7. Unngå varmebehandling

Hårføner og rettetang kan skade håret på flere måter. En av de negative tingene ved varmen er at du mister ekstra mye hår. Derfor bør du unngå å tørke og rette håret, hvis du er i en periode hvor mye mister mye.

8. Massér hodebunnen din

Hvis hodebunnen din er sunn og frisk har hårrøttene det også bedre. Det er derfor en god idé å massere hodebunnen med en deilig olje. Da blir hårrøttene sunne og dermed mister du ikke så mye hår. 


Seneste

Kanskje du også er interessert i...