© Rini

Skuespiller lanserer kontroversiell hudpleie som har satt internett i kok

Det er ikke noe nytt at en stjerne lanserer sin egen hudpleieserie. Men disse produktene skaper stor forargelse og blir sammenlignet med thrillerserien Black Mirror. Er du enig i kritikken?

Det finnes snart ikke en stjerne som ikke har et skjønnhetsimperium i eget navn.

Vi kan nevne i fleng: Rihanna, Lady Gaga, Gwyneth Paltrow og sist Dua Lipa.

Gwyneth var en av de første som la sin opprinnelige profesjon på hylla for å bli den nye dronningen av self-care med merket Goop, og hun har gjennom tidene skapt en del debatt med flere av produktene. For eksempel med et jadeegg som er ment for å trene kvinners underliv.

Den kritikken Goop tidligere har fått, er likevel ingenting sammenlignet med det som nå hagler over Pretty Little Liars-skuespilleren Shay Mitchell.

Hudpleie til ... barn?

Den 35 år gamle amerikaneren har nettopp lansert skjønnhetsmerket Rini, som er et hudpleiemerke for barn. Ja, du leste riktig.

Med Rini kan husstandens yngste pleie ansiktet med sheetmasker og (fristes man til å si) bruke like lang tid foran speilet som de voksne.

Synes du også det høres helt feil ut, er du ikke alene.

LES OGSÅ Hudlegen svarer: Så ofte bør du rense ansiktet

Sephora Kids vol. 2

At Shay Mitchell i det hele tatt har fått ideen om å lansere hudpleie for barn, kan man undre seg over, når man tenker på oppstyret og den store oppmerksomheten de såkalte Sephora Kids fikk for omtrent ett år siden.

Flere medier, som CNN, kunne da rapportere om en bekymringsfull utvikling der barn helt ned i 7-årsalderen begynte å uttrykke interesse og behov for hudpleie.

Hudpleie som, vel å merke, inneholdt for eksempel retinol eller salisylsyre – begge ingredienser som er altfor sterke, og unødvendige, for en sart barnehud.

Skaper store reaksjoner

Med fenomenet Sephora Kids gikk kritikken ut på at barn ble tiltrukket av produkter for voksne. Det fikk mange til å ville endre markedsføringen av skjønnhetsprodukter, slik at barn ikke tilegnet seg vaner som bør være forbeholdt voksne.

Likevel har Shay Mitchell nettopp lansert hudpleie som er direkte utviklet for barn. For eksempel tilbyr Rini sheetmasker som kan brukes av 3-åringer.

Om Rini skriver Shay Mitchell selv på Instagram at det ikke handler om hudpleie, men om å: "lære barna våre om self-care. Å lære barna våre at det å ta vare på seg selv kan være gøy, mildt og trygt."

Den amerikanske stjernen fortsetter i sitt Instagram-innlegg med å skrive:

«(...) dette var inspirert av mine egne jenter, deres nysgjerrighet og alle de små øyeblikkene som fikk meg til å innse hvor tidlig det starter. Fra barnebursdager med ansiktsmaling til å ville gjøre ‘det mamma gjør’ med sin ansiktsmaske … det var bare et spørsmål om tid.»

Men var det egentlig det?

Som Shay Mitchell skriver, er det riktig at barn naturlig er nysgjerrige, men her påpeker mange i kommentarfeltet til innlegget hennes at man som forelder nettopp ikke bør gi etter for denne nysgjerrigheten.

Selv om produktene fra Rini – ifølge Shay Mitchell selv – er trygge og milde, handler det ikke bare om ingredienslisten. Det handler om å ta vare på barna, og om å skjerme dem fra en verden de ikke bør ha tilgang til.

LES OGSÅ Derfor vasker mange nå ansiktet med denne butikksjampoen til 30 kroner

Sinne i kommentarfeltet

Rini har rett og slett satt internett i kok.

I skrivende stund er det nærmere 3 000 kommentarer på Shay Mitchells innlegg, og det er ikke oppløftende lesning. Kommentarfeltet flommer over av kritikk og sinte kommentarer.

"Dette er IKKE GREIT," skriver én bruker, mens en annen skriver:

"Dette høres ut som en episode av Black Mirror. Hudpleie til småbarn. Shay Mitchell, dette må du gjøre om."

Andre stiller også spørsmål ved argumentet om å omfavne barns nysgjerrighet:

"Bare fordi de vil 'gjøre det mamma gjør' betyr ikke at de bør."

Samtidig påpeker en bruker i kommentarfeltet at de mange kritiske kommentarene får vedkommende til å tro på menneskeheten igjen. Så det er jo positivt.

Håndplukket til deg