COSTUME AWARDS 2024: Her er de nominerte til Årets norske designer

Prisen hedrer en designer som har gjort seg særlig bemerket det siste året - se de nominerte her!

Det nærmer seg årets største motefest! Costume hyller det beste Norge har å by på når den viktigste feiringen av mote- og skjønnhetsbransjen går av stabelen den 2. september i Operaen. Utover vinnerne som stemmes frem av leserne blir flere jurypriser delt ut, blant annet den høythengende prisen som hyller Årets norske designer.

– Norsk mote når stadig nye høyder og det er derfor ekstra stas med prisen Årets norske designer under Costume Awards. Den hedrer og løfter frem en designer som har gjort seg særlig bemerket det siste året både her hjemme og internasjonalt. For meg er det en av kveldens aller gjeveste priser og jeg gleder meg til å dele den ut til en verdig vinner, sier Kine B. Hartz, sjefredaktør i Costume.

Her er de nominerte i kategorien Årets norske designer:

Elisa og Tine Mollatt i byTiMo.

ByTiMo

Norges mest populære kjolemerke har gjennom de siste 20 årene hatt stor innflytelse på det norske motebildet med sine feminine og vintageinspirerte kjoler. ByTiMo er drevet av mor og datter-duoen Tine og Elise Mollatt, og kjolene har blitt båret av både kongelige og store internasjonale navn som Taylor Swift og Emma Stone. De romantiske kjolene som er produsert med fokus på kvalitet og bærekraft er representert i mer enn 200 butikker verden over, inklusive store navn som som Liberty London, Nordstrom og Saks 5th Avenue.

Cala Jade teamet opp med Costume høsten 2022 til det årlige Equality-prosjektet med to spesialdesignede vesker.

© Desiree Mattsson

Cala Jade

Cala Jade er drevet av Tina C. Skaar, gründer og designer, og Elise Kleiva Ugland, medeier og designer. Det populære merket er spesielt kjent for sine populære vesker, men designer også både sko og tilbehør i skinn med en tydelig signatur. Det norske merkets grunnleggende verdier er at produktet skal være tidløst, estetisk, brukervennlig og ha et godt håndverk. Siden oppstarten i 2007 har merket hatt stor suksess både i Norge og internasjonalt, og henter inspirasjon til sitt gjenkjennelige design fra arkitektur og naturens estetikk.

Camilla Pihl

Influenser, forretningskvinne og designer Camilla Pihl lanserte sitt motebrand under eget navn i 2018, etter mange års erfaring som designer i samarbeid med flere store moteaktører. Brandet er community-orientert og inviterer kundene inn i et vakkert univers som inkluderer både at mote; og livsstilsinnhold. Camilla Pihl Wear tilbyr tidløse og sofistikerte plagg designet for den moderne kvinnen, inklusive merkets egen denimlinje som ble lansert i 2023.

Crystal Haze

Smykkemerket Crystal Haze ble etablert i Oslo i 2017 og er kjent internasjonalt for sitt lekne design; merkets virale gummibjørn-smykke har blitt båret av store internasjonale navn som G Dragon og gruppen BTS. Merket har oppnådd stor popularitet og deres kombinasjon av tidløs eleganse og moderne estetikk gjenspeiles i alt fra unike og fargerike "godteri"-smykker til mer diskret og klassiske designs.

Pia Nordskaug og Celine Aagard

© Envelope1976

Envelope1976

Envelope1976 har hatt stor suksess siden lanseringen i 2018, og merkets grunnleggere Celine Aagaard og Pia Nordskaug er sterke pådrivere for å øke fokus på gjenbruk og inspirere til mindre bruk og kast. Envelope1976 står for minimalistisk luksus og tidløs design i en nøytral fargepalett. Unisex-design, spennende silhuetter og multifunksjonalitet gir kolleksjonene et innovativt og nytenkende preg. Merket ble hyllet med prisen Årets grønne motemerke under Costume Awards 2023.

© Silje Skarra

Elisabeth Stray Pedersen

ESP ble grunnlagt i 2015 da designeren Elisabeth Stray Pedersen overtok en 60 år gammel tekstilfabrikk i Oslo. Merket løfter norsk skreddersøm til nye høyder og designer jakker, kåper og strikkeplagg i 100% norsk ull. ESP er kanskje spesielt kjent for sine ikoniske kåper laget av ren norsk lammeull som blant annet har blitt båret av Gigi Hadid. Stray Pedersen er sterkt opptatt av bærekraft og designer små kolleksjoner av høy kvalitet som kan brukes gjennom mange år.

© FWSS

FWSS

Eksklusive materialer, minimalistisk snitt og høy kvalitet er stikkord som beskriver Oslo-baserte FWSS (FallWinterSpringSummer). Merket ble startet av designerparet Nina Granerød og Frode Grønvold i 2012 og har bærekraft som fokusområde - som navnet tilsier designer FWSS sesongløse og klassiske plagg til kapselgarderoben, og ønsker gjennom dette å være pådriver for en grønnere og mer ansvarlig moteindustri.

© CPHFW / James Cochrane

Holzweiler

Mye har skjedd i årene siden Holzweiler ble etablert; det som startet med design av skjerf i 2012 har vokst til et stort internasjonalt motehus med egne flaggskipbutikker og forhandlere verden over. Motehuset grunnlagt av trioen Susanne Holzweiler, Andreas Skappel Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler har bygget opp en sterk merkevare med fokus på bærekraft, inklusjon og community samtidig som de har vært tro mot brandets DNA; stilren skandinavisk design med naturlig funksjonalitet.

Josephine

Josephine ble etablert i Oslo i 2022 av Sarah Herland og Camilla Johnsen , og skaper moderne smykker for lidenskapelige sjeler, med et mål om å lage arvestykker for fremtidige generasjoner. Merket fokuserer på tidløs kvalitet og har som mål å skape smykker som vil bli brukt og verdsatt gjennom hele livet, uten å følge bransjens krav om stadige nye kolleksjoner.

Julie Josephine

Julie Josephine Blystad grunnla sitt merke, Julie Josephine i 2016, med en enkel ambisjon: å perfeksjonere den hvite t-skjorten. Med fokus på kvalitet og detaljer utviklet merket seg raskt til en hel kolleksjon med tidløse plagg. Julie Josephine er kjent for sin enkle, funksjonelle stil, der hvert plagg er laget med tanke på varighet og komfort. Merket er forkjemper for kvalitet fremfor kvantitet, og skaper ikoniske silhuetter som tåler både tidens tann og skiftende trender.

© Diane Betties / Livid

Livid

Livid ble grunnlagt i Trondheim i 2010 av gründer Jens Olav Dankertsen, og har sine røtter i denim. Med utgangspunkt i tekstiler fra anerkjente jeansfabrikker i Japan og Europa utforsker og leker Livid med silhuetter og passform. Det norske merket er opptatt av åpenhet i leverandørkjeden for produktene sine, og lanserte i 2016 sitt eget Transparency-initiativ, og ble dermed det første norske varemerket som åpnet hele verdikjeden for å øke gjennomsiktigheten og sette fokus på forbedret bærekraft.

Mona Jensen og Morten Isachsen fra Tom Wood

© Trine Hisdal

Tom Wood

Tom Wood ble grunnlagt av Mona Jensen i 2013, og er kjent for sitt minimalistiske og stilrene univers. Tom Wood har utviklet seg fra å være et norsk smykkemerke til å bli en internasjonal merkevare med 40 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, Barcelona, Paris and Tokyo. Etter 6 år med klesproduksjon tok merket i 2022 beslutningen å kun fokusere på bærekraftig smykkedesign som tar utgangspunkt i skandinavisk estetikk, innovasjon og funksjonalisme.

One and Other

One and Other ble grunnlagt i 2017 av Lene Henriksen. Lenes bakgrunn som skredder av herreklær påvirker komforten og silhuettene til merket, samt forsterker den skandinaviske tilnærmingen til designet. I dag har One and Other vokst til å bli et internasjonalt anerkjent merke, med butikker lokalisert over hele verden. Ambisjonen er å skape den perfekte garderoben for kvinnen som setter pris på plagg som varer livet ut.

© Julie Pike

Pia Tjelta

Med erfaring fra tjue år med kostymeprøver og flere designsamarbeid med det norske suksessmerket ByTiMo, debuterte Pia Tjelta som klesdesigner i 2018. Drømmekjoler med vakre, flatterende snitt har blitt designerens varemerke. På kort tid gjorde skuespilleren gjort seg bemerket og er i dag en ettertraktet motedesigner, med kjoler og bluser av delikate materialer, nydelige draperinger, enkle snitt og feminine fasonger.

Pearl Octopuss.y

Pearl Octopuss.y er et Oslo-basert smykkemerke grunnlagt av designer Cathrine Børter i 2018, etter et tiår som motedesigner for bl.a. FWSS. Pearl Octopuss.y skiller seg ut med sitt minimalistiske men tydelige design; Børter har skapt et mystisk og eksentrisk designunivers av unike smykker med en tydelig signatur som it-jenter over hele verden vil være en del av.

The Curated

Merkets grunnlegger Nicola Harlem har opplevd stor suksess siden oppstarten i 2018 med det som startet som et lite graviditetsprosjekt med salg av luksuriøs kashmir til "ærlige priser". Det ble etter kort tid åpenbart at australske Harlem hadde funnet en nisje i markedet, og at det var stor etterspørsel i skandinavia etter minimalistiske og moderne plagg i kasjmir, bomull og skinn av høy kvalitet. I dag selges The Curated over hele verden, og har egne butikker i Oslo, København og Melbourne.

Undorn

Karina Kjenner Titze, grunnleggeren av det norske merket Undorn, har siden 2004 skapt unike, skreddersydde plagg med fokus på kvalitet og bærekraft. Med sin bakgrunn som skredder lager hun tidløse klær tilpasset den nordiske kvinnekroppen. Undorn er kjent for sine små, eksklusive kolleksjoner med moderne detaljer, og i deres atelier i Oslo kan kundene få unike plagg. Merket har en konseptbutikk i Hegdehaugsveien og leverer til utvalgte norske butikker, alltid med en sterk forankring i håndverk og personlig tilpasning.